Egy felmérés szerint az elmúlt öt évben ezer madárütközés történt a világon, és a forgalom bővülése miatt ez csak egyre több lesz. Az okozott költségek pedig emelkednek az olyan korszerű, azonban drágán javítható gyártási alapanyagok miatt, mint a különböző kompozitok.
Elemzést készített a világszerte tevékenykedő Allianz biztosítási holding a repülőgépeket érintő madárütközésekről – írja az aero.de portál.
Az elmúlt öt évben ezer ilyen eset történt a világon, összesen mintegy 300 millió euró kárt okozva.
Ezek közül a legnagyobb egyedi költséget, 18 millió eurós javítási összeget egy madárraj okozta, amely miatt súlyosan sérült egy gép egyik hajtóműve.
Az átlagos kár mintegy 322 ezer eurót tesz ki a kutatás szerint. Mint kiderült, a madárütközések egyre gyakoribbak a statisztika szerint, ami a folyamatosan bővülő légiforgalomra vezethető vissza.
Ezzel párhuzamosan a javítási költségek is egyre növekednek, a kompozit alapanyagok miatt.
Ugyanis a korszerű gyártásban használatos újfajta termékek miatt a károkat több idő alatt és magasabb költséggel lehet csak helyreállítani, emellett ezek speciális tudást is igényelnek.
Mindezek miatt a repterek üzemeltetői nagy hangsúlyt helyeznek a madárütközéseket elhárító rendszerekre és eljárásokra, ezeket pedig a jelek szerint, a forgalombővülés miatt folyamatosan fejleszteni is kell – zárul a kutatás.
Ilyen eljárás a Budapesten is alkalmazott költöztetés vagy ragadozómadaras elijesztés, a Debrecenben pár éve bemutatkozott „drónsólyom”, illetve a különböző zajt vagy fényt kibocsátó rendszerek.