A légitársaságokat tömörítő szervezetek közös közleménye szerint nem elég szigorúak az európai légiforgalmi szolgálatok számára a következő öt évre kitűzött célok.
Az Európai Unió tagállamai a héten fogadták el az Egységes Európai Égbolt (SES) 2020-2024 közötti időszakra kitűzött céljait.
Ez már a harmadik periódus (RP3), amelyre meghatározzák a légiforgalmi irányítás által különböző területeken nyújtandó teljesítményt, valamint a légitársaságoktól beszedhető díjakat.
A légitársaságokat tömörítő szervezetek közös közleménye szerint az eddigiek közül ez a legkevésbé ambiciózus ciklus, mert a most jóváhagyott dokumentum a rosszul teljesítő szervezeteket jutalmazza, miközben a jól működő szolgáltatókat kellemetlen helyzetbe hozza.
A kritika szerint az elfogadott javaslat tovább rontja a jelenlegi helyzetet, és 2020-tól a késések további növekedését vonja majd maga után.
A kitűzött teljesítményszintek, amellett, hogy nem ösztönzik a fejlődést, az Egységes Európai Égbolt céljainak elérését sem segítik – teszik hozzá. További problémának látják, hogy a légiforgalmi irányításban a személyzetek beosztása még mindig az idejétmúlt módszer szerint történik, amely nem képes kiszolgálni a csúcsidőszakokban jelentkező igényeket. A fentiek alapján szerintük világossá vált, hogy sürgősen szükség van az iparág reformjára.
A légiforgalmi szolgáltatók kapacitáshiánya már 2018-ban is jelentős hatással volt a légitársaságok működésére – és így az utasokra is -, az előző évnél kétszer több késést szenvedtek el emiatt.
A közlemény felhívja az egyes nemzetek bizottságainak figyelmét: úgy határozzák meg a teljesítménycélokat, hogy azok a légiforgalmi szolgáltatók folyamatos javulását eredményezzék.
A légitársaságok természetesen továbbra is támogatják az Európai Unió szervezeteit, az államokat és a légiforgalmi szolgálatokat olyan célok megfogalmazásában, amelyek segítik az iparágat, hogy a még hatékonyabb működés révén a repülés továbbra is a legbiztonságosabb és leggazdaságosabb formája maradjon a közlekedésnek.