A Joby Aviation elektromos hajtású, helyben fel- és leszállni képes elektromos légijárműve megkapta a katonai légialkalmassági bizonyítványt, így elkezdődhetnek a tesztjei a légierőnél.
Az idei első felében indította el a US Air Force a nem mindennapi kezdeményezését: elektromos hajtású, helyből fel- és leszálló (eVTOL) járművek fejlesztésére biztosítottak forrást, saját költségvetésből az Agility Prime programban.
Ezt persze nem puszta szívjóságból teszik, hanem sok milliárd dolláros, egy típust győztesnek hirdető tenderek helyett start-up gyártóktól kívánnak többféle légijárművet beszerezni, lehetőleg minél olcsóbban.
Efelé most tették meg az első kézzel fogható lépést, a Joby Aviation gépe ugyanis elnyerte a Egyesült Államokban érvényes katonai légialkalmassági bizonyítványt.
A Vertical Magazine híre szerint ez még nem jelenti azt, hogy az USAF vásárol is a négy személy szállítására alkalmas típusból, de a proto-példány minden esetre már – képességeinek megfelelően – „éles” bevetéseken vehet részt a légierő kötelékében. Mögötte szorosan felzárkózva a Beta Technologies is halad a fejlesztéssel, ennek gépe jövő év elején szerezhet katonai légialkalmassági engedélyt.
Mindkét cég még 2021-ben a légierő szolgálatába szeretné állítani a gépeit az ohioi Springfield és a Plattsburgh Légibázis között. Velük együtt három kategóriában összesen 19 résztvevője van az Agility Prime programnak, a start-upokon túl nagyvállalatok is, hatnak pedig már repülni képes járműve is van. A fejlesztések támogatására a következő időszakban évente 100 millió dollárt terveznek szétosztani a katonai költségvetésből.
Ezzel amellett, hogy a fegyveres erők jól járnak, kikövezhetik az utat az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jövőbeli tanúsítási programjai előtt, hogy az eVTOL-járművekre szabott eljárások a biztonság garantálása közben ne gátolják a fejlődést.