Legalább harminc elektromos meghajtású, helyben fel- és leszálló, többfunkciós gépet szeretne rendszerbe állítani az amerikai légierő (USAF) a nemrég meghirdetett, ilyen eszközök fejlesztését segítő programján keresztül.

Mint arról beszámoltunk, az amerikai légierő (US Air Force – USAF) nemrég indította útjára az Agility Prime elnevezésű programot, amelyben városi közlekedésre alkalmas, elektromos meghajtású, helyből fel- és leszálló (eVTOL) járműveket fejlesztő cégek kaphatnak forrást a katonai költségvetésből.

Illsztráció, városi VTOL jármű fantáziarajza (Forrás: Transcend Air)

A részleteket nemrég hozták nyilvánosságra: nem újabb, százmilliárdokat felemésztő, egyetlen típust eredményező tendert szeretne kihozni ebből a légierő, hanem állami szinten kisebb összegből támogatni a fejlesztéseket – írta meg a Vertical Magazine.

Ehhez mérten az USAF összesen harminc, néhány százezertől néhány millió dollárig terjedő darabáron beszerezhető eVTOL-járművet állítana rendszerbe 2025-ig, de nem nagyvállalatoktól.

A várakozások szerint ezekkel több feladatot olcsóbban és hatékonyabban lehet ellátni, az újfajta meghajtás és a hagyományostól gyökeresen eltérő kialakítás miatt a fenntartás, valamint a pilóták képzése is olcsóbb és egyszerűbb lesz.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A cégek három kategóriában pályázhatnak, az 1-2 fős, alig 16 kilométeres hatótávolságú eszköztől az akár negyed tonnánál is többet fuvarozó, egy úton akár 100 percig repülni képes gépig.

A nehézséget az első határidő jelenti: a benevezett konstrukciókból az USAF 2020. december 17-ig teljes méretű, repülőképes prototípust akar látni.

Ennek ellenére a még startupok szintjén tartó gyártókat részesítik előnyben, de a források elnyeréséhez nem elég kísérleti járműveket és berendezéseket építeni, a civil szektorra szabott részletes üzleti tervet, gyártósorokat szeretnének látni az illetékesek, és hogy a cégekben megvan a potenciál a növekedésre.

Reálisan nem is teljesíthetők másképp a feltételek, hiszen a tengerentúli mértékkel kicsi, 30 gépes katonai igényhez nem éri meg fejleszteni, de ha a konstrukció nagy része vagy akár egésze átemelhető polgári felhasználásra, mindjárt jobbak a kilátások.

Will Roper, az Agility Prime koordinátora elmondta, idén a kapcsolódó kutatás-fejlesztésre huszonöt millió dollár áll rendelkezésre, de a gépek beszerzésére még ezen felül különítenek el összegeket a következő években.

A Hyundai és az Uber koncepciója (Forrás: Uber)