A Virgin Atlantic világelsőként repült Európa és Amerika között olyan utasszállítóval, amelyet keverés nélkül csak fenntartható üzemanyaggal (SAF) tankoltak fel.
A légitársaság G-VDIA lajstromjelű, Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművekkel felszerelt Boeing 787-9 Dreamliner repülőgépe kedden repült London-Heathrow-ról a New York-i JFK repülőtérre, csak fenntartható üzemanyaggal megtankolva.
A VS 100-as járatszámmal közlekedő repülőgép tesztjelleggel ment, utasokat és árut nem szállított, mert a hatóságok egyelőre legfeljebb 50-50 százalékban hagyományos üzemanyaggal keverve engedélyezik kereskedelmi járatokon a SAF használatát.
A visszautat a gép hagyományos üzemanyaggal teszi majd meg.
A most alkalmazott SAF egyedülálló két komponensű keverék volt: 88 százalékban HEFA, azaz hidroprocesszált észterek és zsírsavak, ezt az AirBP biztosította, valamint 12 százalékban a Marathon Petroleum Corporation leányvállalata, a Virent által gyártott szintetikus kerozin.
Az alternatív üzemanyag használatával akár 70 százalékkal csökkenthető a károsanyag-kibocsátás a teljes életciklusra vetítve.
A légiközlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2-3 százalékáért felelős, a SAF kulcsszerepet játszik az emisszió csökkentésében, mert a hidrogén alapú meghajtás az iparágban csak évtizedek múlva terjedhet el.
A fenntartható repülőgép-üzemanyag ugyanakkor drága, 3-5-ször többe kerül, mint a hagyományos fosszilis termék, emellett kevés áll belőle rendelkezésre, ugyanis termelése a világszerte felhasznált üzemanyag-mennyiség mindössze 0,1 százalékát teszi ki.
A Virgin Atlantic a történelmi repüléssel demonstrálta, hogy a SAF akár keverésmentes használata is lehetséges transzatlanti útvonalon közlekedő kereskedelmi repülőgépeken is, valamint azt, hogy ha a gyártók és az államok biztosítják a kínálatot, akkor a légitársaságok készek használni az alternatív kerozint a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.