Egyelőre úgy tűnik, a Wizz Air és a többiek kivárnak a konkrét reakcióval, de megnéztük, miként kezeli az adók növekedését vagy bevezetését néhány Budapesten is üzemelő légitársaság üzletszabályzata. Spoiler: az utasok nagyjából ugyanarra számíthatnak, mint a Ryanairnél, sőt ez az általános gyakorlat.
A legfrissebb légiközlekedési és légiutazási hírekért kövesd az AIRportal.hu-t a Facebookon, Twitteren, vagy kérd napi hírösszefoglalónkat emailben!
Nagy port kavart a médiában a napokban, hogy a Ryanair előbb élesen kritizálta közleményében a légitársasági extraprofit-adót, majd az utasokat arról tájékoztatta, hogy át is hárítja. Sőt, a július elseje után Budapestről induló járataira már korábban megvásárolt repülőjeggyel rendelkező utasokra utólag is kiterheli az összeget, amely miatt ezután fogyasztóvédelmi vizsgálat is indult ellene.
A légitársaságok hozzájárulásának hívott repjegyadót a rendelet szerint a földi kiszolgáló cégeknek kell megfizetniük, azaz a teher a légitársaságnál a helyi partnere által neki továbbszámlázott tételként vagy költségként jelenik meg.
Az új adótétel vagy költség utasoknak történő akár utólagos áthárításáról a Ryanair Általános Személy- és poggyászfuvarozási Feltételeinek az ügyfeleknek kiküldött levélben is meghivatkozott 4.2.2 pontja elég egyértelműen fogalmaz: „Ha valamely kormányzati adó a foglalást követően kerül bevezetésre vagy annak összege nő, indulás előtt meg kell fizetni az új adót (vagy a különbözetet). De úgy is dönthet, hogy nem utazik és kéri a foglalási költség teljes visszatérítését.”
Azaz a Ryanair pontosan az üzletszabályzatának megfelelően járt el, amit az utasok a foglaláskor elfogadtak, sőt korrekt volt abból a szempontból, hogy az intézkedésről a leghamarabb értesítette őket.
A fapados cég híres arról, hogy azonnal és keményen beleáll azokba a konfliktusokba, amelyeket a repülőtéri vagy földi kiszolgálási díjak, valamint adók bevezetése vagy növelése okoznak számára, illetve amelyek az utasoknak hoznak költségemelkedést. A légitársaság történetében számos olyan példa említhető, amikor ilyen ok miatt vágott kapacitást, zárt be bázist, vagy vonult ki akár teljesen egy piacról.
A Wizz Air még a rendelet megjelenése előtti alelnöki nyilatkozatától eltekintve úgy tűnik, kivár a reakcióval, vagy nem akar az ügyben nyílt konfliktust a kormánnyal, de a hasonló eljárás borítékolható. Annál is inkább, mert a cég általános szerződési feltételei, azaz a Wizz Air Hungary Zrt. Légi Személy- és Poggyászfuvarozási Üzletszabályzat 7.2.2-es pontja az ír fapadoshoz hasonlóan és nagyon egyértelműen rendezi ezt a kérdést.
Eszerint a Wizz Air július 1. után Magyarországról induló járataira jeggyel rendelkező utasok is jól teszik, ha figyelik a foglaláskor megadott postafiókjukat, mert bármikor megérkezhet az értesítés.
Az üzletszabályzatának említett pontja ugyanis így szól: „Fenntartjuk a jogot arra, és Ön jelen Üzletszabályzat elfogadásával kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy a Visszaigazolás kiállítása és az utazás kezdő napja között a kormányok, hatóságok, vagy a repülőtér üzemeltetője által kiszabott és megnövelt adókat, illetékeket, biztonsági illetékeket és Egyéb Szolgáltatások Díját (amennyiben ezek az Ön utazását érintik) utólagosan felszámítsuk. Ezen összeg meg nem fizetése esetén a 12. fejezetben foglaltak szerint megtagadhatjuk a fuvarozást. Amennyiben a kormányok, hatóságok, vagy a repülőtér üzemeltetője által kiszabott vagy megnövelt adók, illetékek, biztonsági illetékek miatt a Teljes Viteldíj összege lényegesen magasabbá válik, Ön jogosult foglalását törölni, és a Teljes Viteldíj visszatérítésére.”
Bár július 1-ig már nincs sok idő, lehet, hogy a Wizz kivárja, mi lesz a Ryanair-konfliktus vége, illetve akár azt, hogy a piaci szereplők és az utazóközönség hogyan reagál. Erre utalhat, hogy a rendelet megjelenése után először kedden, majd a héten később is kértünk a légitársaságtól állásfoglalást extraprofit-adó ügyben, de eddig mindössze csak ennyit válaszoltak: „A Wizz Air a pünkösd vasárnap megjelent rendelet kapcsán még vizsgálja, hogy ez hogyan érinti a légitársaságot és az utasokat.”
Néhány másik, Magyarországra is közlekedő nagyobb légitársaság szabályzatának vonatkozó része szerint teljesen általános gyakorlatnak mondható az új adók vagy az adónövekedés miatti plusz költségek akár utólagos kifizettetése az utassal:
KLM:
4.2. Díjak, adók és illetékek
A kormányok, bármely egyéb hatóság vagy a repülőtér üzemeltetője által kivetett összes díjat, adót vagy illetéket az Utasnak kell megfizetnie. A Jegyük Foglalásakor az Utasok lehetőség szerint tájékoztatást kapnak az adott díjakról, adókról vagy illetékekről, amelyek felszámításra kerülnek az Adó Nélküli Viteldíj kiegészítéseként, és amelyek a legtöbb esetben külön jelennek meg a Jegyen. Ezen díjakat, adókat és illetékeket egy kormány, egy másik hatóság vagy egy repülőtér üzemeltetője kivetheti vagy növelheti a Jegy Foglalási Napja után is. Ebben az esetben az Utasnak kell megfizetnie a megfelelő összeget. Ugyanakkor ha a díjak, adók és illetékek csökkennek vagy megszűnnek, az Utas visszatérítést kaphat a csökkent vagy megszűnt összegek erejéig.
Air France:
IV cikk, 2. Egyéb díjak, adók és költségek
Minden egyéb díjat, adót, illetéket, illetve költséget, amit kormányzat, bármely más hatóság, vagy repülőtér üzemeltetője vet ki, az Utasnak kell megfizetni. A jegy vásárlásakor az Utas tájékoztatást kap ezen egyéb díjakról, adókról, illetékekről, illetve költségekről, amely a legtöbb esetben a Jegyen külön feltüntetésre kerül. Ilyen egyéb díjak, adók, illetékek, illetve költségek a Jegyvásárlást követően is megállapíthatók, illetve emelhetők. Ebben az esetben az Utas köteles megfizetni a megfelelő összeget. Fordított esetben, amennyiben az egyéb díjak, adók, illetékek, illetve költségek csökkentésre vagy megszüntetésre kerülnek, a csökkentett, illetve eltörölt összeg az Utas számára visszafizethető.
Lufthansa:
Taxes, fees and charges
4.3. All applicable taxes, fees and other charges imposed by the state or local government or by another authority, or by the operator of an airport with regard to the passenger, or for services provided to the passenger, shall be paid by you in addition to the airfare. When you purchase your ticket, you will be informed of such taxes, fees and other charges that are not included in the airfare. These are usually also shown separately on your ticket.
British Airways:
4b3) Taxes, fees and charges change constantly and can be imposed or altered after the date we have issued your ticket. If they change or if a new tax, fee or charge is imposed after we have issued your ticket, you will have to pay us any increase. Similarly, if any taxes, fees and charges you pay to us in respect of your transportation when we issue the ticket are then abolished or reduced, you will be entitled to claim a refund from us. If you are a resident of, and your flight departs from, the Federal Republic of Germany, any increase in taxes, fees or charges will not be applied in the period of 4 months from the date of purchase of the ticket.
Easyjet:
4.3. Abban a valószínűtlen esetben, ha az állami adó nő, miután Ön megtette Foglalását, előfordulhat, hogy arra kérjük, fizesse meg a többletet, hogy lehetővé tegyük a repülését. Ha azt kérjük Öntől, hogy fizesse meg a többletet és Ön ezt megtagadja, törölheti a Foglalását és visszakapja a viteldíjat. Ha az állami adó csökken, miután Ön megtette foglalását, jogosult lesz a különbözet visszatérítésére.
Qatar Airways:
Article 5/5. Applicable fares, taxes, fees and charges imposed by government or other authority, or by the operator of an airport shall be payable by you. At the time you purchase your Ticket, you will be advised of taxes, fees and charges not included in the fare, most of which will normally be shown separately on the Ticket. The taxes, fees and charges imposed on air travel are constantly changing and can be imposed after the date of Ticket issuance. If there is an increase in tax, fee or charge shown on the Ticket, you will be required to pay it. Similarly, if a new tax, fee or charge is imposed even after Ticket issuance you will be required to pay it. In the event of any taxes, fees or charges, which you have paid to us at the time of Ticket issuance are abolished or reduced such that they no longer apply to you, or a lesser amount is due, you will be entitled to claim a refund.
Amint korábban megírtuk, az extraprofit-adóról szóló rendelet a múlt hét végén jelent meg, a légitársaságok hozzájárulása címen kivetett különterhet a Magyarországról induló utasonként kell fizetni, és a földi kiszolgáló cégektől szedi be az állam. A hozzájárulás mértéke az utas úti céljától függően 3900 forint vagy 9750 forint: előbbit az EU-ba és az Európán belüli, megnevezett államokba utazóknak, a magasabbat az azon kívüli országokba indulók után kell fizetni.