A COMAC C919-es típus többször elhalasztott szűzfelszállását a jelenlegi tervek szerint 2017. első negyedévében, egyes értesülések szerint valamikor februárban hajtja végre a kínai Commercial Aircraft Corp of China Ltd repülőgépgyártó.
COMAC C919: nem lesz meg idén a szűzfelszállás?
Közeleg a kínai utasszállító első repülése
Az Airbus A320 és a Boeing 737 keleti riválisának szánt COMAC C919 szűzrepülésének időpontját már több alkalommal halasztották el az elmúlt hónapokban, években.
A legutóbbi célt, hogy még 2016-ban levegőbe emelkedjen a prototípus, nem sikerült teljesíteni.
A China Aviation Daily forrása a februári céldátumot reálisnak, de ugyanakkor megfeszítettnek titulálta, azonban legalább földi tesztelések főbb lépéseit sikerült lezárni a közelmúltban.
A COMAC 2016. november elején indította be először a C919-es CFM International Leap-1C típusú hajtóműveit, melyeknek a légialkalmassági engedélyét az amerikai FAA és az európai EASA az elmúlt hetekben adta ki.
A 101-es jelű tesztpéldány december 28-án végezte el az első gurulási teszteket egyelőre még csak alacsony sebességgel.
A típusnak az első tervek szerint már két éve, 2014-ben fel kellett volna szállnia. Több szakértő már korábban is kifejtette azon véleményét, hogy az erős beszállítói függés miatt a gép nem lehet versenyképes az Airbus és a Boeing keskenytörzsű típusaival szemben. A C919-est a Safran és a GE közös vállalakozása, a CFM International látja majd el hajtóművekkel, a megállapodás szerint a LEAP-1C variáns hajtja majd a kínai típust.
A C919-esből eddig 570 darabot adtak el 23 ügyfélnek, ennek jelentős részét kínai légitársaságok például az Air China és a China Southern Airlines rendelték meg, de az amerikai General Electric lízingcége, a GECAS is rendelt 20 darabot, tíz darab pedig a thaiföldi City Airlines-hoz kerül majd.
A legutóbbi információk szerint a sanghaji központú China Eastern Airlines lesz a típus bevezető légitársasága.