Az európai járatok nyitását évek óta lebegtető Air Asia-csoport 50 darab Airbus A321XLR-t rendelt, hosszabb távon kivonhatja szélestörzsű A330-asait és egységes keskenytörzsű flottára állhat át.

Első repülőgép-megrendelését adta le a világjárvány óta a nehéz pénzügyi helyzetből az idei évre kilábaló ázsiai fapados. A légitársaság a már korábban megrendelt 20 darab A321XLR gépén felül most még 50 példányra kötött szerződést.

A légitársaság emellett opciót szerzett arra, hogy a meglévő A321neo rendeléseiből 20 darabot is a megnövelt hatótávú XLR változatra konvertálhat.

A malajziai miniszterelnök franciaországi hivatalos látogatása alkalmával, Párizsban aláírt megrendelés értéke meghaladja a 12,2 milliárd dollárt.

A megállapodás szerint az első A321XLR 2028-ban érkezik a flottába, de a korábban megrendelt A321LR-ek már 2026-ban forgalomba állhatnak a cégnél.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Air Asia-csoport Malajziában, Thaiföldön, Indonéziában, a Fülöp-szigeteken és Kambodzsában bejegyzett légitársaságokat üzemeltet, és 300 darab A321neo-ra adott le korábban megrendeléseket.

Forrás: Airbus

Tony Fernandes a légitársaság alapító vezetője azt nyilatkozta a Reuters szerint, hogy a cég a megnövelt hatótávolságú keskenytörzsű gépekkel szinte az egész világot lefedné. A típus alacsonyabb kockázattal számos új útvonal megnyitását teszi lehetővé, akár olyan másodlagos ázsiai repterek esetében is, amelyek túl kicsik voltak a hosszú távú járatokat üzemeltető Air Asia X széles törzsű, 380 üléses kapacitású Airbus A330-as típusához.

Fernandes hozzátette, hogy a légitársaság egy hónapon belül további 150 repülőgépet rendelhet. Az alapító arra is kitért, hogy bár az Air Asia X jelenleg A330-300-asokkal repül, és több A330neo megrendeléssel is rendelkezik, a szélestörzsű típus nem illeszkedik a csoport új stratégiájába.

Ennek megfelelően a csoport légitársaságai tíz éven belül kizárólag keskenytörzsű Airbus gépeket üzemeltetnének, céljuk szerint 500 darabos flottával pont-pont járatokkal több másodlagos reptereket kötne össze.

Mint korábban megírtuk, az Air Asia-csoporthoz tartozó, hosszútávú diszkont járatokat üzemeltető Thai Air Asia X évek óta lebegteti (201720182019) az Európába és azon belül a kelet-közép-európai régióba közlekedő járatok indítását. Legutóbb 2024 márciusában Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hogy az Air Asia-csoport közvetlen légijáratot indíthat Bangkok és Budapest között tavaly ősszel, ám a járat egyelőre nem jött létre.