Stratégiai partnerségre lép az amerikai Delta Air Lines és a dél-amerikai LATAM légitársaság. A Delta 20 százalékos részesedést vásárol a LATAM-csoportban, továbbá átveszi annak meglévő és leendő A350-eseit, a dél-amerikai cég mindemellett otthagyja a Oneworld légiszövetséget.
A Delta Air Lines közleménye szerint 1,9 milliárd amerikai dollár értékben felvásárolja a LATAM részvényeinek 20 százalékát. Az amerikai cég részvényenként 16 dolláros nyilvános ajánlatot tett.
A Delta további 350 millió dolláros befektetéssel támogatja a stratégiai együttműködés létrejöttét.
Az amerikai légitársaság megvásárolja a LATAM négy darab meglévő Airbus A350-es repülőgépét, valamint az Airbustól kötelező érvényűen megrendelt további tíz példányt is átveszi majd 2020 és 2025 között.
A Delta képviselteti majd magát a LATAM igazgatósági testületében, amelytől azt várja az amerikai cég, hogy a két légitársaság közötti stratégiai partnerség tovább erősödik.
A részvények felvásárlását az illetékes kormányoknak és hatóságoknak még jóvá kell hagyniuk.
A Delta bejelentette azt is, hogy eladja részesedését a brazil GOL low-cost légitársaságban, amely a LATAM versenytársa Brazíliában, valamint az eddigi codeshare járataikat is megszüntetik a GOL-lal.
A LATAM kilép a oneworldből – jön a légiszövetségek alkonya?
A Skyteam-tag Delta lépésével gyakorlatilag egyszerre a LATAM bejelentette, hogy kilép a Oneworldből, derült ki a légiszövetség közléséből. A Oneworld a tájékoztatásában nem tért ki a kilépés pontos időpontjára, azonban hangsúlyozta, hogy az a szerződéses kötelezettségek betartása mellett történik majd. A kilépés időpontjáig a törzsutasok változatlanul megkapják a nekik járó szolgáltatásokat.
A Delta Air Lines vezérigazgatója, Ed Bastian ugyanakkor a napokban éles kritikát fogalmazott meg a Skyteam légiszövetséggel szemben is, amelynek légitársasága a tagja.
A vezető egy interjúban kijelentette: a szövetség nem hozott létre túl nagy értéket sem az utasok, sem a tag légitársaságok számára. Általánosságban a légiszövetségekkel kapcsolatban kijelentette, hogy azok nem értek el sikereket a piacon.
Álláspontja szerint a más légitársaságokban történő részesedés-vásárlás elegendő ahhoz, hogy a cégek egyedülállóan erős nemzetközi hálózata jöjjön létre, és a Delta célja, hogy ennek középpontjában legyen.
A Delta Air Lines közlése szerint a partnerséggel Észak- és Latin-Amerika vezető légitársaságai közötti együttműködés jön létre, amely az érintett régiók között tovább bővíti az ügyfelek számára elérhető légi kapcsolatokat.
A Delta és a LATAM együttesen a Latin-Amerika és az USA közötti hat legnagyobb piaci szegmensből ötben vezető szerepet tölt majd be. A két légitársaság együtt 435 úti célt köt majd össze világszerte.
A Delta Air Lines idén nyáron 4,3 százalékos részesedést vásárolt a Korean Air legfőbb részvényesének számító Hanjin Kal vállalatban, az amerikai légitársaság bejelentése szerint ezt később 10 százalékra kívánja növelni. Ha ez megtörténik, akkor a Delta a Korean Air harmadik legnagyobb részvénycsomaggal rendelkező tulajdonosává válik, és az amerikai cég képviselői a Korean Air igazgatótanácsába is bekerülhetnek.
Mint ismert, a Qatar Airways 2017. januárban szintén részvényeket vásárolt a LATAM légitársaságban. A dohai központú légifuvarozó 600 millió dolláros befektetéssel szerezte meg a LATAM tíz százalékát.
A Oneworld légiszövetség gondjait a LATAM kilépése tovább tetézi, ugyanis a Qatar Airways az American Airlines-szal és a Qantas-szal fennálló vitája miatt már több mint egy éve lebegteti a lehetséges kilépését a szövetségből.
A dél-amerikai LATAM-csoport a chilei LAN Airlines és a brazil TAM Linhas Aereas 2012-ben lezajlott egyesülésével jött létre. Az egyesülést követően a TAM kilépett a Star Alliance-ból, a csoport az American Airlines dolminálta Oneworld légiszövetség tagja lett.