Továbbra is arra számít a Boeing, hogy a 737 MAX az idei év negyedik negyedévének elején térhet vissza a kereskedelmi forgalomba. A Boeing-vezér legfrissebb nyilatkozata szerint azonban benne van a pakliban, hogy csak az USA-ban térhet vissza a forgalomba idén a 737 MAX, a világ egyéb országaiban, vagy régióiban elhúzódhat a folyamat.

Forrás: Boeing

Dennis Muilenburg a Boeing vezérigazgatója a napokban egy konferencián arról beszélt, hogy az amerikai gyártó továbbra is 2019 negyedik negyedévének elejét célozza meg arra, hogy az illetékes légügyi hatóságok feloldják a 737 MAX repülési tilalmát.

A különböző országok hatóságai közötti együttműködés hiánya azonban továbbra is komoly kockázatot jelent. Muilenburg szavai szerint mindez bizonytalanságot teremt a folyamatban és veszélyezteti az idei céldátumot.

A Boeing számol azzal a lehetőséggel, hogy a 737 MAX repülési tilalmának feloldása nem egyszerre, hanem fokozatosan történik majd meg a világ különböző országaiban/régióiban.

Az országok hatóságai között ezzel megtörhet az a történelmileg kialakult együttműködés, miszerint az új típusok légi alkalmassági engedélyét a gyártó ország hatóságának delegálja a többi ország.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vezető kiemelte az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséget (EASA), amely korábban kifejezte aggályait a folyamattal kapcsolatban, valamint öt fontos feltételt támasztott a típus európai engedélyezésével kapcsolatban.

Utóbb pedig azt jelezte az EASA, hogy nem tartja elégségesnek az FAA vizsgálatait, ragaszkodik a saját szakemberei által elvégzett ellenőrzésekhez, repülési tesztekhez, mielőtt feloldaná a két katasztrófát követően elrendelt repülési tilalmat az európai üzemeltetők körében. Ezekre a vizsgálatokra azonban egyelőre még időpontot sem tűztek ki.

Az indiai polgári légügyi hatósághoz (Directorate General of Civil Aviation – DGCA) közel álló források szerint a DGCA sem fogadja el az FAA tanúsítványát, hanem saját tesztekhez köti a 737 MAX repülési tilalmának feloldását.

Az elhúzódó folyamat miatt továbbra is lehetséges, hogy a Boeing úgy dönt, hogy egy időre szünetelteti a 737 MAX gyártását, vagy a jelenlegi havi 42 darabról tovább lassítja a gyártósort.

Komoly kérdések a 737 MAX állásszögmérő rendszerével kapcsolatban

A folyamatban a Boeing által elvégzett repülésirányító-szoftver módosításon túl továbbra is fontos nyitott kérdés, hogy a hatóságok a pilóták számára milyen képzést/átképzést írnak elő.

A gyártónak megoldást, illetve megfelelő válaszokat kell találnia az EASA kérdéseire a 737 MAX állásszögmérő (AOA) rendszerével kapcsolatban.

Forrás: LOT

A típuson jelenleg két ilyen műszert használnak. Az EASA ugyan nem követeli meg, hogy három szenzort helyezzenek el minden gépen, de egy olyan rendszer, amely három forrásból kap állásszög adatot könnyebben megfeleltethető a biztonsági követelményeknek az európai hatóság szerint.

A gyártónak ezért ki kell dolgoznia megoldásokat, eljárásokat az olyan esetekre, amikor ezek a műszerek a repülés kritikus szakaszaiban – például felszállás közben – hibásodnak meg. A Boeingnek igazolnia kell, hogy a két műszerrel rendelkező rendszer is megfelel a biztonsági előrírásoknak.

Muilenburg ezzel kapcsolatban azt közölte, hogy ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy hardveresen kell változtatniuk a 737 MAX állásszögmérő rendszerén, amely egy hosszú folyamat lenne. A gyártó szerint szoftveres változtatásokkal, a pilóták képzésével és az egyes eljárások megváltoztatásával kezelhető a probléma.