Hidrogénmeghajtású repülőgépek üzemanyag tartályainak fejlesztését kezdi meg az Airbus, és két központot hoz létre, amelyek a nulla károsanyag-kibocsátású típusokhoz szükséges technológiák fejlesztésével foglalkoznak majd.
Az európai repülőgépgyártó Zero-Emission Development Centre (ZEDC) névre keresztelt fejlesztőközpontjai a németországi Brémában és a franciaországi Nantes-ban, egymás tevékenységét kiegészítve kezdik meg működésüket 2023-ban, a gyártó lapunkhoz eljuttatott közlése szerint.
A folyékony hidrogén (LH2) tárolására szolgáló üzemanyag-tartályok megtervezése és azok integrálása a repülőgép szerkezetébe a legkritikusabb részei az ilyen meghajtású repülőgépek megvalósulásának, a repülésbiztonság és a gépek teljesítményének szempontjából is.
Ezért a ZEDC elsődleges célja, hogy versenyképes megoldást kínáljon a hidrogén nagyon alacsony hőmérsékleten, mínusz 250 Celsius-fokos tárolására a leendő ZEROe típusokhoz, úgynevezett kriogenikus üzemanyagtank létrehozásával.
A közelebbi jövőben ezek a különleges tartályok fémből készülnek, de hosszabb távon ezeket is kiválthatják majd a fejlett kompozit anyagok.
A feladat része a termék és a gyártási képességek, a felhasznált alapanyagok, alkatrészek, az összeszerelés folyamatának teljes megtervezése, emellett a tartályok integrálása a leendő repülőgépbe, és a nagyon alacsony hőmérsékleten történő működés tesztelése, azzal a céllal, hogy
már 2025-ben megkezdődhessenek az első repülés közben elvégzett tesztek.
Mindez a közlemény szerint felgyorsíthatja a hidrogénalapú meghajtási technológiák fejlesztését, és támogathatja az Airbus hidrogén-elektromos utasszállítóinak sikeres piacra lépését.
Azért esett e két helyszínre a cég választása, mert Brémában az űrkutatási és hadiipari fejlesztések révén már évtizedes tapasztalatok gyűltek össze a folyékony hidrogén mint üzemanyag alkalmazásával, Nantes-ban pedig a fém és kompozit szerkezeti elemek, illetve üzemanyag-tartályok megtervezésével kapcsolatban.
Amint korábban megírtuk, az európai repülőgépgyártó 2035-re ígéri a hidrogén-meghajtás bevezetését a regionális légiközlekedésben, de nem számít arra, hogy az évszázad közepéig jelentősen elterjed a technológia.