A koronavírus-járvány és az utazási korlátozások miatt a korábbi töredékére esett a repülőgép-átadások száma az első fél évben, megrendelések is alig érkeznek az Airbus és a Boeing típusaira.

A gyártók lapunkhoz eljuttatott adatközlése szerint az Airbus és a Boeing statisztikája is jelentősen romlott, mivel a légitársaságok a kisebb kereslet és anyagi nehézségek miatt nem iparkodnak átvenni a már megrendelt gépeket.

Az Airbus a január-júniusi időszakban 196 repülőgépet adott át üzemeltetésre, fele annyit, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban. Némi optimizmusra adhat okot, hogy az áprilisi mélypont után (amikor 14 példányt adott át) folyamatosan javult a statisztika: minden hónapban egy kicsivel több repülőgép hagyhatta el az Airbus gyártóbázisait.

A Boeing annyival van nehezebb helyzetben, mint európai versenytársa, hogy a 737 MAX repülési tilalma miatt csak szélestörzsű típusokból tudnak átadni, ezekre pedig jelenleg nem nagyon van kereslet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az amerikai gyártó az idén eddig 70 gépet adott át, korábban egy hónap alatt készült el ennyivel.

Ebbe egyébként már a katonai célú gépek is beleszámítanak.

A géprendelések terén az Airbusnál az az érdekes helyzet állt elő, hogy sokkal jobban állnak, mint tavaly ugyanilyenkor, bár új megrendelés április óta nem érkezett. A lemondásokkal együtt számolva Toulouse 298 gépre szóló megrendelést gyűjtött be eddig. Tavaly június végéig 88 megrendelés futott be.

A Boeing statisztikája sokkal elkeserítőbb képet mutat. Bár 59 gépet megrendeltek tőle az idei első félévben, egyre több ügyfél veszíti el türelmét és mondja le MAX-megrendelését. Emiatt a lemondásokkal számolt (nettó) adat mínusz 784 példányt mutat június végén.

Csak MAX-okból 812 példányt mondtak vissza ebben az évben, de mindössze 18 darab 737-es kelt el eddig idén.

Mint arról korábban írtunk, ennek hátterében a Boeing stratégiaváltása is meghúzódhat: a lízingcégeknek hagyják lemondani a megrendelést, de cserébe eladás-visszlízing formájában át kell vállalniuk a légitársaságok által vett példányokat, illetve azok finanszírozását.