Immár egy hete felszült a munkaügyi helyzet a LOT lengyel légitársaságnál. A pilóták és légiutaskísérők egy része október 18 óta sztrájkol, de a légitársaság vezetése által illegálisnak minősített sztrájkok nem bénították meg jelentősen a LOT üzemelését.
Október 24-én és 25-én is folytatódott a LOT lengyel légitársaság pilótáit és légiutaskísérőit képviselő szakszervezetek által szervezett, a munkáltató által illegálisnak nevezett sztrájk.
A tiltakozóakciók egyelőre nem érték el a céljukat, a légitársaság szerdán 12, csütörtökön 11 járatát volt kénytelen törölni a sztrájkkal összefüggésben.
A rynek-lotniczy.pl légiközlekedési portál információi szerint a légitársaság azt közölte, hogy az egy hete kezdődött sztrájk időtartama alatt, eddig (október 18-24) mindössze 56 járatot voltak kénytelenek törölni a tiltakozó akciókkal összefüggésben, az időszakban közlekedő összesen 2 275 járatból. A kérdéses időszakban a légitársaság gépein összesen 183 ezren utaztak.
A portál kutatása szerint a ténylegesen törölt járatok száma a közöltnél jóval magasabb, 146 volt az október 18-24-ig tartó időszakban, azonban ebben benne vannak az időjárási, műszaki, vagy egyéb a sztrájkkal nem összefüggő okok miatti járattörlések is.
Bármelyik szám is legyen igaz, elmondható, hogy a pilóták és légiutaskísérők tiltakozásai ellenére nem omlott össze a légitársaság menetrendje.
A törölt járatok száma jóval 10% alatt maradt a kérdéses időszakban, bár voltak napok, amikor a járatkésések mértéke jelentősen megemelkedett a szokásoshoz képest a LOT hálózatában.
Az eddigi legrosszabb nap október 22. hétfő volt, amikor a járatok alig több mint fele tudott pontosan elindulni. Ezen a napon 12 járatot kellett törölni, köztük három hosszú távút (Varsó – Tokió-Narita, Varsó – Szöul, Varsó – Torontó). A légitársaság közlése szerint a sztrájk első hetében a járatok átlagosan 70%-a pontosan indult és érkezett.
A légitársaság közlése szerint október 24-én szerdán törölt járatok:
LO727 WAW-EVN, LO749 WAW-IEV, LO465/466 WAW-BLL-WAW, LO399/400 WAW-HAM-WAW, LO383 WAW-FRA, LO375 WAW-MUC, LO459 WAW-CPH.
A légitársaság közlése szerint október 25-én csütörtökön törölt járatok:
LO376 MUC-WAW, LO728 EVN-WAW, LO750 IEV-WAW, LO384 FRA-WAW, LO460 CPH-WAW, LO251/252 WAW-LUX-WAW, LO74 WAW-IEV, LO738 IEV-BZG, LO679 WAW-DME, LO001 WAW-ORD, LO010 ORD-KRK.
Jutalom a sztrájktörőknek, kirúgások, bérelt repülőgépek
Amint korábban már beszámoltunk róla, a légitársaság menedzsmentje mindent elkövet annak érdekében, hogy a sztrájkok hatásait minimalizálják. A légitársaság egy belső, a médiának kiszivárgott levélben 50%-os jutalmat ígért azoknak a munkavállalóinak, akik nem csatlakoztak a sztrájkhoz, a LOT több repülőgépet is bérbe vett személyzettel együtt más légitársaságoktól, rövid távú wet-lease konstrukcióban.
A tiltakozó akciókkal összefüggésben a LOT hatvanhét, a munkáltató által illegálisnak minősített sztrájkokban részt vevő munkavállalójának mondott fel azonnali hatállyal hétfőn. Az elküldött dolgozók között volt Adam Rzeszot kapitány, a pilótákat tömörítő szakszervezet vezetője is, a légiutaskísérőket képviselő szakszervezet vezetőjét Monika Zelazik már korábban kirúgták.
A szakszervezetek egyebek mellett a pilóták és légiutaskísérők egyéni vállalkozóként történő alkalmazása és a rossz munkakörülmények ellen kezdtek sztrájkolni, de emellett már a szerintük törvénytelen módon kirúgott munkatársak és szakszervezeti vezetők visszahelyezését is követelik.
A légitársaság vezetése a sztrájkokat továbbra is illegálisnak minősíti, melyek több millió zlotyi veszteséget okoztak a cégnek. A LOT szóvivője szerint a menedzsment kész tárgyalni a munkavállalókkal, azonban a károkat okozó szakszervezeti vezetőkkel nem.
A sztrájkok miatt elbocsátott munkavállalók sorsáról a lengyel munkaügyi bíróság dönt majd, de amennyiben nem veszi vissza őket a cég, a LOT-nak bizonyosan új pilótákat és légiutaskísérőket kell alkalmazni és kiképezni helyettük. Az átmeneti időszakban pedig továbbra is a meglehetősen drága, wet-lease konstrukcióban, más légitársaságoktól, személyzettel együtt bérelt repülőgépekkel kell a lengyel légitársaságnak lefednie a hiányzó kapacitást.