Hamarosan utasforgalomba áll az Airbus A321LR, a bevezető légitársaság, az izraeli Arkia kedden átvette Hamburgban az első példányt. A cég azonban egy osztályos elrendezésben, 220 ülőhellyel repüli majd a típusváltozatot, így a lehetséges hatótávolság is kisebb lesz.

Az ilyenkor szokásos ünnepségen vette át kedden az izraeli Arkia mint bevezető légitársaság az Airbus hamburgi üzemében az A321LR első példányát. A cég a csődbe ment Primera Air helyébe lépett az A321neo megnövelt hatótávú, újfajta törzskialakítású típusváltozatának első üzemeltetőjeként.

Az Arkia a standard székezés helyett sűrűbbre, 220 üléssel berendezve állítja forgalomba az A321LR-t, három helyett két kiegészítő üzemanyag-tartállyal, így pedig a hatótávolság az elméleti maximumnál kisebb.

Ezt az átadáson Franck Navallon, az Airbus keskenytörzsű típusaiért felelős marketingigazgató jelentette ki a Flightglobal tudósítása szerint.

Forrás: Airbus

Így “csak” 3300 tengeri mérföldre (6100 kilométerre) lesz képes repülni a gép. A standard, két osztályos kialakítással, 206 utasra székezve és három póttartállyal gyári értékek szerint mintegy 4000 tengeri mérföld (7400 kilométer) a hatótávolsága.

Az Arkia üléselrendezésében 31 hüvelyk (78,74 centiméter) a széksorok közötti távolság. Az első példány a 4X-AGH lajstromjelet kapta, és a CFM Leap hajtóműve került rá, nem a problémákkal terhes Pratt&Whitney-gyártmány.

Az Airbus-marketinges arra is rámutatott, hogy az A321LR ülőhelyenként 31 százalékkal kedvezőbb üzemeltetési költséget és 30 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztást nyújt, mint a Boeing 757-es hasonló kialakítással.

Ismert, főként ezen amerikai gyártmány leváltására szánja az európai holding a megnövelt hatótávú A321-est: a jelenleg is transzatlanti járatokat teljesítő 757-esek az amerikai légitársaságoknál 170 körüli ülőhellyel üzemelnek.

Az Arkia vezérigazgatója közölte, hogy az A321LR gazdaságosabb még a hosszított törzsű, tehát több utas szállítására képes Boeing 757-300-asuknál is.

Nir Dagan a Flightglobal másik cikke szerint arról is szólt, hogy a keskenytörzsű Airbus képességeit arra használják majd, hogy távolabbi európai városokba, mint Párizs és Barcelona, illetve az Indiai-óceán térségében lévő Zanzibárra vagy a Seychelles-szigetekre közlekedjenek.

Mint arról már beszámoltunk, az A321LR változaton debütál a később standarddá váló újfajta törzskialakítás, áthelyezett, illetve a rövidebb változatokról már ismert szárny feletti vészkijáratokkal.

Az Arkia mellett mintegy tucatnyi légitársaság rendelt már az A321LR-ből, az ismertebbek között van a TAP Portugal, a Norwegian, az Aer Lingus, és az Air Transat is.

Forrás: Airbus