Három évtizede kezdte meg működését az Aeroplex, amely a 2016-ban indult reorganizáció eredményeként mára több stabil és növekvő üzletágával, valamint szélestörzsű repülőgépek fogadására is képes, az idén átadott új hangárjával a magyar légiipar alapkövévé és a régió repülőgép-karbantartási piacának egyik legerősebb szereplőjévé vált.

Az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. 1992. június 30-án kezdte meg működését, a Malév 720 fős műszaki állományának kiszervezésével. A repülőgép-karbantartó vállalatot a Malév és Lockheed Martin fele-fele arányú tulajdonaként hozták létre, aztán 1998-ban a magyar nemzeti légitársaság megvásárolta az amerikai repülőgépgyártó részesedését.

A Malév-flotta teljes körű műszaki támogatását és karbantartását, valamint más légitársaságok repülőgépeinek időszakos ápolását, illetve forgalmi karbantartást is végző vállalat 1999-re már 850 főt foglalkoztatott.

Tűz a hangárban

 

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vállalat működésének korai korszakában történt egy súlyos baleset az egyik hangárban. 1994. február 22-én a Malév HA-LBP lajstromjelű, Tu-134A-3-as orr-részében a tisztításhoz használt mosóbenzin kigyulladt, a repülőgép karbantartásán dolgozók közül négyen vesztették életüket, többen égési sérüléseket szenvedtek. Az áldozatokról az ott felállított emléktáblánál ma is minden évben koszorúzással emlékeznek meg.

A kétezres évek első felében több ki-, át- és visszaszervezés is történt az Aeroplex és a Malév műszaki területe között. 2005-re viszont minden műszaki tevékenység az Aeroplexhez került, beleértve a hangár és a forgalmi karbantartást, a berendezés karbantartás, valamint az üzemidős berendezések javítási, beszerzési és logisztikai feladatait is.

Az Aeroplex történetében a Malév 2012-es csődje jelentett szomorú fordulópontot, amelynek következtében a cég bevételei jelentősen visszaestek, csoportos létszámleépítést és költségcsökkentést kellett végrehajtani. Az anyacég megszűnését követően a repülőgép-karbantartó vállalat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-n keresztül a magyar állam tulajdonába került.

A közelmúltban a régi hangár külső festését is felújították. (Fotó: AIRportal.hu)

Az Aeroplex reorganizációja aztán 2016-ban kezdődött meg. Kiemelt cél volt a vállalat stabil, nyereséges és növekvő pályára állítása, aminek alappillére, hogy a cég több lábon álljon. Ennek érdekében tudatos, fenntartható stratégia mentén különálló és folyamatosan fejlődő üzletágak felépítése kezdődött.

A hangár- és forgalmi karbantartási tevékenységek mellett megalakult a berendezés-karbantartási üzletág, együttműködések sora jött létre olyan légitársaságokkal, mint a Condor, az Eurowings vagy a Brussels Airlines, megállapodás született a Honvédelmi Minisztériummal a légierő Airbus A319-eseinek karbantartásáról, valamint a GE-vel, amely speciális hajtóműalkatrészek ellenőrzésével és javításával bízta meg az Aeroplexet. A nagy szezonális ingadozások kiküszöbölése érdekében az utasszállítók mellett cargo-légitársaságok, egyebek mellett a DHL-csoport flottájának karbantartására is szerződött a vállalat, és az állami tulajdonú A330F áruszállító repülőgép karbantartását is a cég szakemberei végzik.

Az új 8000 négyzetméteres csarnok mögötte a régi hangárral. (Fotó: AIRportal.hu)

2019-ben kezdte meg működését a helikopterüzletág, amely konzorciumi partnerek bevonásával látja el a magyar légimentő flottát. A tavalyi évben forgalmi karbantartó bázist nyitott a cég a debreceni repülőtéren.

Az egy E kategóriás szélestörzsű (pl. A330, B787) vagy egyszerre négy keskenytörzsű (pl. A320, B737) repülőgép befogadására alkalmas új hangár építését 2020-ban kezdték meg, a 8000 négyzetméteres csarnokot idén tavasszal adták át. Az Aeroplex ugyancsak idén megszerezte az Airbus A300-as és A 330-as típusok teljes körű forgalmi és hangár karbantartásához szükséges képességeket.

Emellett a vállalat szándéknyilatkozatot írt alá a brazil repülőgépgyártóval a Magyar Honvédség leendő KC-390-es szállítógépeinek műszaki támogatásáról, az együttműködés lehetővé teszi, hogy a jövőben a budapesti székhelyű repülőgép-karbantartó vállalat akár más Embraer-típusok javítási és karbantartási munkálatait is elvégezhesse.

Az Aeroplexnek a nemzetközi piacon, kiélezett versenyben kell helytállnia, de az utóbbi évek kitartó munkájának eredményeként mára dinamikusan növekvő, az ügyfeleknek kínált szolgáltatásokat és kapacitásokat folyamatosan bővítő vállalat lett – emelte ki Demény Árpád ügyvezető.

Demény Árpád Szilárd, az Aeroplex Közép-Európai Kft. ügyvezetője. (Fotó: AIRportal.hu)

A sikerek mögött természetesen egy nagy csapat munkája áll. Azok a kollégáink, akik már a kezdetek óta részei az ACE-családnak, a tapasztalatukkal három évtizede támaszai a vállalatnak és azok, akik közben csatlakoztak és hozták a friss szemléletet és az új energiákat: mindannyiukkal közösen írtuk és írjuk az Aeroplex történetét – tette hozzá a szakember.