Húsz év múlva 8,2 milliárd ember utazhat repülőgéppel a világon, az utasforgalom évente átlagosan 3,5 százalékkal emelkedhet.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legfrissebb adatai szerint ez a szám a mostani forgalom dupláját jelenti, a fejlődés motorja pedig keletre fog helyeződni, a legnagyobb bővülést az ázsia-óceániai országok fogják produkálni.
Ennek részeként Kína már 2024-ben át fogja venni az Egyesült Államoktól a világ legnagyobb belföldi piaca címét, ekkorra az országban 1,6 milliárd utas lehet, míg az USA 1,3 milliárdos forgalmat bonyolíthat. Kína a következő húsz évben 1 milliárddal több utast kezelhet, az Egyesült államokban 481 millióval lesz több utas. A harmadik helyre a most hetedik India zárkózik fel 572 millió utassal, 2037-re a negyedik legnagyobb piac Indonézia lesz 411 millió utassal.
Az IATA adatai szerint jelenleg mintegy világszerte 65,5 millió munkahely köthető a légiközlekedéshez, ez a szám 20 év múlva 100 millióra emelkedhet. A világ GDP-jéhez a szektor ma 2700 milliárd dollárral járul hozzá, ez a szám 20 év múlva 5500 milliárd dollár lehet.
Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója a szerdai, adatokat bemutató konferenciahívásán azonban hangsúlyozta, hogy több folyamat is veszélyezteti az iparág növekedését. A legrosszabb esetben a növekedés 2,4 százalék, az utasforgalom 5,7 milliárd lehet, míg a globalizáció gyorsulása az előrejelzettnél magasabb, 5,5 százalékos növekedést hozhat, az utasforgalom pedig akár a 10 milliárdot is meghaladhatja.
A két évvel ezelőtti jelentésben még 3,6 százalékos éves növekedéssel számoltak, Brian Pierce, az IATA vezető közgazdásza ezt azzal magyarázta, hogy a világ több régióban erősödött a protekcionizmus, ezért csökkenteniük kellett a bővülés ütemére vonatkozó előrejelzést.
Kérdésre válaszolva de Juniac külön kiemelte az európai helyzetet, szerinte a repülőterek kapacitáshiánya és a légtér üzemeltetésének hiányosságai már az idei nyári turisztikai szezonban is sok problémát okozott, ezért azonnali intézkedésre kérte a kormányokat és döntéshozókat.
Külön foglalkozott a Brexit-kérdéssel. A vezető nehezményezte, hogy az iparággal senki nem tárgyalt a Brexit hatásairól, és ha semmit nem tesznek, akkor káosz lesz az európai és brit reptereken is.