A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai alapján a globális utasforgalom mintegy 6 százalékkal maradt el a járvány előtti szinttől tavaly, a légiáru-szállításban keresletcsökkenés tapasztalható az előző és a 2019-es évhez is.

Az IATA szerint az értékesített utaskilométerben (RPK) mért utasforgalom világszerte átlagosan elérte a pandémia előttinek a 94,1 százalékát 2023-ban, az előző évhez viszonyítva ez 36,9 százalékos növekedést jelent.

A negyedik negyedév forgalma erőteljes fellendülést mutatott, a 2019-es szint 98,2 százalékát érte el.

A nemzetközi forgalmat tekintve az RPK értéke 2023-ban világszinten 41,6 százalékkal haladta meg az előző év értékét, és elérte a 2019-es szint 88,6 százalékát. A belföldi forgalom pedig 30,4 százalékkal nőtt 2022-höz képest, és 3,9 százalékkal a 2019-est is meghaladta.

Fotó: AIRportal.hu

Az európai légitársaságok éves forgalma 22 százalékkal emelkedett 2022-höz képest, a kapacitás 17,5 százalékkal bővült, míg az üléskihasználtság (load factor) 3,1 százalékponttal 83,8 százalékra növekedett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A decemberi forgalom a járvány kezdete óta először volt magasabb, mint 2019 azonos hónapjában.

„A járvány utáni erőteljes fellendülés 2023-ban is folytatódott, és a légitársaságok 2024-ben várhatóan visszatérnek a normális növekedési ütemhez” – mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója.

„Az összeköttetések helyreállítása lendületet ad a globális gazdaságnak, a kormányoknak azonban költséghatékony infrastruktúrát kell biztosítaniuk a kereslet kielégítésére, hogy a járvány utáni világban a lehető legnagyobb mértékben kiaknázzák a légi közlekedés előnyeit. Emellett ösztönözni kell a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) előállítását, hogy 2050-re elérjük a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátási célt, és olyan szabályozásokat kell elfogadni, amelyek egyértelmű költség-haszon arányt biztosítanak” – tette hozzá a vezető.

A légiáru-szállítás terén az árutonna-kilométerben (CTK) mért globális kereslet 2023-ban az előző évihez képest 1,9 százalékkal, 2019-hez viszonyítva pedig 3,6 százalékkal csökkent.

Az éves kapacitás a rendelkezésre álló árutonna-kilométerben (ACTK) mérve ugyanakkor 11,3 százalékkal haladta meg a 2022. évit, míg a járvány előtti évhez képest 2,5 százalékkal volt több.

Walsh a légiáru-szállítási piacot illetően kiemelte, hogy a tavalyi év utolsó hónapja a légiáru-szállítás terén is kiemelkedően erős növekedést mutatott, a kereslet 10,8, míg a kapacitás 13,6 százalékkal haladta meg a 2022. decemberit.

Az utolsó negyedévben tapasztalt jelentős erősödés a piacok stabilizálódását jelzi, amely szilárd alapot jelent az iparág számára 2024-ben, ugyanakkor a geopolitikai és gazdasági hatások folyamatos változása, egyes esetekben a fokozódó instabilitás további bizonytalanságot okoz a következő hónapokban.

Fotó: AIRportal.hu