Bár 2020-ban kevesebb halálos kimenetelű baleset történt, mint egy évvel korábban, a járvány miatti korlátozások okán jelentősen csökkent a repülőutak száma, így a sztenderdként használt, járatszámra vetített mutató romlott.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) friss elemzésében azt írta, 2020-ban 38 balesetet regisztráltak, míg 2019-ben 52 volt, halálos baleset öt történt az egy évvel korábbi nyolccal szemben, az áldozatok száma pedig 240-ről 132-re csökkent.

Forrás: Twitter

Az IATA azonban nem számolta be a Ukraine International Airlines járatának teheráni lelövését (ahogy korábban a Malaysia Airlines 17-es járatának hasonló esetét sem), mert jogellenes cselekedeteket nem vesznek bele ebbe a statisztikába.

A kereskedelmi légi forgalom 53 százalékkal csökkent a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések következtében, ezért a baleseti arányszám romlott: míg 2019-ben 1,11 millió, tavaly 1,71 millió járatra jutott egy baleset.

A halálozási esély 0,13 volt 2020-ban, ami statisztikai alapon a közlemény szerint azt jelenti: egy embernek 461 évig kellene minden nap repülnie ahhoz, hogy részese legyen egy halálos áldozattal járó balesetnek, és arra, hogy életét is veszítse, még kisebb az esély.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légiközlekedés magas biztonsági szintjét jól jellemzi, hogy így számolva 20 932 évig kellene minden nap repülnie valakinek ahhoz, hogy meghaljon egy repülőbalesetben.

Alexandre de Juniac, az IATA leköszönő elnöke összegzésében azt írta, noha kevesebb baleset történt az alacsonyabb forgalom miatt, a biztonságnak most és a járatok újraindulásakor is elsődleges szempontnak kell lennie.

Pozitívumként értékelte ugyanakkor, hogy 15 év után először nem történt járat teljesítése közben a gép irányításának elvesztéséből fakadó eset, amely egyébként 2016 óta a legtöbb halálos balesetet okozta.

Felhívta ugyanakkor a figyelmet, hogy a Sriwijaya Air 182-es járatával 2021 első hónapjában történtek arra engednek következtetni, hogy ezen a területen is van még tennivaló.