A világjárvány miatt drasztikusan visszaesett a légiforgalom 2020-ban, ám ennek ellenére többen haltak meg repülőgép-katasztrófákban, mint az előző évben.

A koronavírus-járvány hatásai miatt a világ egyes régióiban a légijáratok számának éves visszaesése elérheti a hetven százalékot a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint.

Halálos kimenetelű repülőgép-baleset kevesebb történt 2020-ban, de az ezekben életüket veszített áldozatok száma meghaladta az előző évit.

A hamburgi székhelyű repülési eseményeket elemző központ, a Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC) statisztikái szerint 2020-ban kilenc halálos repülőgép-katasztrófa történt, amelyekben összesen 318-an veszítették életüket.

Ez 25-tel meghaladja a 2019-ben történt, 27 halálos kimenetelű esemény áldozatainak számát. A németországi szervezet az 5,7 tonnánál nehezebb, legalább 19 fő szállítására képes repülőgépek baleseteit összesíti.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A holland Aviation Safety Network (ASN) a 14 vagy annál több utas szállítására képes repülőgéptípusokkal végrehajtott kereskedelmi utas- és áruszállító járatok baleseteit listázza.

Ez a szervezet 8 halálos kimenetelű légiközlekedési-balesetet tart nyilván 2020-ban, amelyekben 315-en veszítették életüket.

A tavalyi év az ASN besorolása szerint is rosszabb volt az előzőnél, amikor húsz halálos kimenetelű légiközlekedési balesetben 283 ember veszítette életét, 2019-ben mintegy 39 millió légijárat közlekedett, azaz közel kétmillió járatra jutott egy halálos kimenetelű baleset.

Két katasztrófa számlájára írható az áldozatok jelentős része

A Ukraine International Airlines Boeing 737-800-as repülőgépe 2020. január 8-án zuhant le röviddel a teheráni repülőtérről végrehajtott felszállást követően.

Az iráni katasztrófában 176-an haltak meg.

Bár eleinte a kormányzat tagadta, később kénytelen volt beismerni, hogy saját légvédelme lőtte le a repülőgépet „tévedésből”. A legfrissebb értesülések szerint a PS 752-es járat katasztrófájában meghalt minden áldozat után Irán az egyes családoknak 150 000 USA-dolláros kártérítést fizet.

A másik jelentős, közel száz halálos áldozattal járó katasztrófa május 22-én történt Karacsi repülőterének közelében, a Pakistan International Airlines (PIA) Airbus A320-200-asával.

A  repülőgép a város egy sűrűn lakott részére zuhant. Ebben a katasztrófában 98-an veszítették életüket, köztük egy a földön, aki a roncsok becsapódásának helyszínén tartózkodott.

Később kiderült, hogy a repülőgép az első megközelítésekor behúzott futóművekkel ért földet, a hajtóművek többször is súrolták a futópálya felszínét. A pilóták ekkor átstartoltak, azonban a második megközelítés során az A320-as már nem érte el a repülőteret, és házak közé zuhant.

Hárman veszítették életület 2020. február 5-én a Pegasus Airlines Boeing 737-800-as gépének az isztambuli Sabiha Gökcen Nemzetközi Repülőtéren történt túlfutásos balesetében.

A repülőgép kedvezőtlen időjárási körülmények között, hátszélben, a futópálya küszöbe után 1900 méterrel ért földet, a pilóták késlekedtek a fékezés megkezdésével, a maradék mintegy 1000 méteren így már nem tudták megállítani.

A Boeing 737-es a futópálya végén leszáguldott egy meredek rézsűn, és annak végében, a pálya szintje alatt 20 méterrel, több darabra törve állt meg. A légitársaságnak egy másik gépe kevesebb mint egy hónappal korábban ugyanezen a repülőtéren szenvedett futópálya-elhagyásos balesetet, de akkor nem sérült meg senki.

Hasonló esemény történt 2020. augusztus 7-én az Air India Express Boeing 737-800-as repülőgépével a dél-indiai Kozhikode repülőterén, ebben a balesetben 21-en veszítették életüket.

A repülőgép rossz látási viszonyok között, részben oldal- és részben hátszélben végrehajtott leszállását követően nem tudott megállni a nedves betonfelületen: túlfutott a fennsíkra épült futópályán, és egy meredek rézsű alján állt meg több darabra törve.

Később kiderült, hogy ez a gép is túl későn, a futópálya-küszöb után több mint ezer méterrel ért földet.

Forrás: Twitter

További halálos kimenetelű balesetek az ASN nyilvántartása szerint

Esemény dátuma Katasztrófa helyszíne Üzemeltető Repülőgéptípus Lajstromjel Áldozatok száma
2020. március 17. La Crosse, Rush County, KS Planemasters Cessna 208B Super Cargomaster N274PM 1
2020. május 4. Bardale Airstrip African Express Airways Embraer EMB-120RT Brasilia 5Y-AXO 6
2020. augusztus 13. Bukavu-Kavumu Airport (BKY) Doren Air Congo Let L-410UVP-E3 9S-GEN 4
2020. augusztus 22. Juba Airport (JUB) South West Aviation Antonov An-26B EX-126 7

Mivel nem kereskedelmi járatról van szó, nem szerepel a statisztikában az ukrán légierő Antonov An-26 típusú repülőgépének balesete, amely az ukrajnai Csuhuiv légibázis közelében, a megközelítés során zuhant le. A fedélzeten tartózkodó 27 főből csak egy élte túl a baleset.

Események, amik akár rosszabbal is végződhettek volna

Szerencsére nem járt halálos áldozatokkal, de érdemes felidézni a Volga-Dnepr Airlines Antonov An-124 Ruszlán repülőgépének novoszibirszki balesetét.  A Bécsbe tartó járatot teljesítő repülőgép egyik hajtóműve röviddel a felszállás után meghibásodott, az erőforrásból szétrepülő törmelék komoly károkat okozott a szárnyon, átszakította a repülőgép törzsét, emiatt az elektromos és hidraulikus rendszerekben meghibásodást okozott. A pilóták bravúros kényszerleszállást hajtottak végre a géppel, de a fékrendszerek csak részben működtek, így a repülőgép a pályavégen túlfutva állt meg.

Forrás: Twitter

Az orosz UTair Cargo légitársaság ENSZ misszióban résztvevő Antonov An-72TK-100 áruszállító repülőgépe Maliban szenvedett túlfutásos balesetet augusztusban. Ebben a balesetben többen megsérültek és a gép is összetört.

Forrás: Twitter