A légiközlekedés egyik legbiztonságosabb éve volt a tavalyi, annak ellenére, hogy az iparág híreit a márciusban Etiópiában bekövetkezett Boeing 737 MAX-katasztrófa, és a típus azt követően elrendelt, még jelenleg is tartó repülési tilalma dominálta.

2019-ben húsz halálos kimenetelű légiközlekedési balesetben 283 ember veszítette életét – az Aviation Safety Network 2020. január 1-jén kiadott jelentése szerint.

A tavalyi év a halálos kimenetelű balesetek számát tekintve a hetedik, a halálos áldozatok számát tekintve pedig a harmadik legbiztonságosabb év volt a légiközlekedés történetében.

Annak tükrében, hogy 2019-ben mintegy 39 millió légijárat közlekedett, közel kétmillió járatra jutott egy halálos kimenetelű baleset.

A húsz katasztrófából három történt felszállás, három a leszállást megelőző megközelítés, négy leszállás közben, tíz pedig utazómagasságon.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Aviation Safety Network

Az adatbázis olyan kereskedelmi civil légijáratok (utas- és áruszállítók) halálos áldozatokkal járó eseményeit tartja számon, amelyek 14 fős vagy annál nagyobb befogadóképességre tanúsított géptípussal történtek.

Bár a halálos áldozatokkal járó események száma nőtt 2019-ben, a halottak száma jelentősen kevesebb lett az előző évinél: 2018-ban 15 halálos kimenetelű balesetben 556 ember halt meg. 2017 minden idők legbiztonságosabb éve volt, akkor tíz esemény “csak” 44 ember életét követelte.

Az utóbbi öt éves időszak átlagát tekintve (14 esemény és 480 áldozat) az áldozatok száma kisebb volt 2019-ben, míg a halálos kimenetelű balesetek száma az átlag fölé emelkedett.

A szervezet jelentése kiemeli, hogy a húsz bekövetkezett katasztrófából 14 érintett utasszállító, 6 pedig áruszállító járatot. A balesetek közül egy esemény olyan légitársaság gépével történt, amely szerepel az EU feketelistáján.

A kanadai és amerikai hatóságok számos, a biztonság javítását célzó intézkedése ellenére az események több mint fele (11) Észak-Amerikában történt (2018-ban csak 1, 2017-ben csak 3), ebből öt következett be Kanada és Alaszka távolabbi területein.

Az Aviation Safety Network vezetője, Harro Ranter a közleményben kiemelte, hogy a légiközlekedés biztonsága jelentősen javult az utóbbi évtizedekben. Ha a halálos balesetek rátája a tíz évvel ezelőtti szinten maradt volna, akkor a jelenlegi forgalom mellett 34 katasztrófa következett volna be 2019-ben, ha pedig a 2000-es év szintjén maradt volna a ráta, akkor 65 lett volna a halálos balesetek száma tavaly.