Miközben a halálos repülőbalesetek száma 2017-hez képest lényegében stagnált, az áldozatok mennyisége jelentősen emelkedett 2018-ban. Az előző évi adattal szemben több mint tízszer annyian, 556-an vesztették életüket kereskedelmi járatok katasztrófái során.

Közölte az immár tavalyi évre vonatkozó statisztikáját a légiközlekedési balesetekkel foglalkozó Aviation Safety Network. Az adatbázis olyan kereskedelmi civil légijáratok (utas- és teherszállítók) halállal járó eseményeit tartja számon, amelyek 14 fős vagy annál nagyobb befogadóképességű gépeket érintettek.

Az adatok szerint 2018-ban 15 halálos kimenetelű baleset történt, de 2017-hez képest több mint tízszer annyi, 556 ember halt meg ezekben.

Tavalyelőtt minden idők legbiztonságosabb éve volt, 2017-ben tíz esemény „csak” 44 ember életét követelte (nem számítva a földre zuhanó roncsok miatt meghaltakat).

Az utóbbi öt év átlagát nézve a katasztrófák száma lényegében stagnál, átlagosan 14 baleset volt ez idő alatt. A halottak száma ingadozik, de öt éves átlagot számolva 480-an vesztették életüket, így tehát még ehhez képest is kiemelkedő a 2018-as 556 áldozat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mivel tavaly 15 baleset volt, ezen alacsony szám alapján kijelenthető, hogy ismét biztonságos évet tapasztalhattunk, a néhány kiemelkedően súlyos katasztrófa ellenére is.

Forrás: Aviation Safety Network

A statisztikában benne van a muzeális Convair lezuhanása egy áldozattal, illetve a svájci oldimer Junkers-52-es katasztrófája is húsz halottal. Ez utóbbit az európai légügyi hatóság, az EASA előzetes jelentése is kiemeli, kontinensünk területén egyébként ez volt az egyetlen halálos kimenetelű eset kereskedelmi járattal.

A halálos kimenetelű katasztrófák közül kiemelkedő volt a Lion Air két hónapos Boeing 737 MAX 8 repülőgépének október végi lezuhanása, amelyben a fedélzeten tartózkodó mind a 189 ember életét vesztette, ezzel a legtöbb áldozatot követelő esemény volt tavaly.

Szintén súlyosnak számít a Cubana-járatot teljesítő mexikói Boeing 737-200-as lezuhanása 112 áldozattal, a Saratov Airlines Antonov An-148-asának moszkvai balesete 71 halottal, az Iran Aseman ATR-72-esének hegyoldalba ütközése 66 elhunyttal, és a US-Bangla Airlines Dash 8-asának a nepáli Kathmanduban történt balesete 51 halottal.

Az pedig, hogy „csupán” egyetlen halottal járt az Air Niugini járatának balesete, a szerencsének köszönhető.

A Southwest Boeing 737-esének áprilisi balesetével – bár szintén „csak” egyetlen halálos áldozatot követelt – mintegy tíz éves periódus szakadt meg az USA-ban. Az Egyesült Államokban bejegyzett légitársaságok kereskedelmi utasszállító repülőgépeivel ugyanis 2009 óta nem történt emberéletet követelő baleset.

Forrás: Twitter

A németországi adatbázis, a JACDEC a nem halálos kimenetelű, de súlyos eseteket is számon tartja a 19 fősnél nagyobb befogadóképességű repülőgépek esetében. Az aero.de-nek nyiltakozó szakember szerint a módszertanuk alapján 40 balesetet és lényegében ugyanannyi, 559 halálos áldozatot számoltak.

Az ilyen, nem halálos, de súlyos balesetek között volt például a Pegasus Airlines gépének törökországi pályaelhagyása, amikor a tenger felőli meredek partfalon állt meg a Boeing 737-es, a csaknem százhetven ember között sérültek voltak csupán.

Pályaelhagyásból, túlfutásból egyébként is feltűnően sok súlyosabb esemény történt a múlt évben, amelyek közül a legtöbb nem követelt emberéletet, de az érintett repülőgépek rendre súlyos károkat szenvedtek, akár le is kellett selejtezni őket (Lion Air, Aeromexico, Utair, Xiamen Airlines, JakutiaFly Jamaica, Sky Lease Cargo).

A katonai gépek katasztrófáit nem számolják ezek az adatbázisok, de e körben is volt kiemelkedően súlyos baleset, az algériai Il-76-os lezuhanása például több mint kétszázötven áldozatot követelt.

Forrás: Twitter

Cikkajánló:

Ezek lettek a legbiztonságosabb légitársaságok