Európa legnagyobb légitársasága a Boeing-gépek átadásainak késése miatt a következő pénzügyi évében a tervezettnél várhatóan kevesebb utast szállít majd.
Az ír fapados a 2025 áprilisában kezdődő pénzügyi évére vonatkozó várható utasforgalmát a korábbi 210 millióról 206 millióra csökkentette.
A 2025. március 31-én záruló pénzügyi évben a Ryanair-csoport 200 millió körüli utast szállíthat, azaz a következő évre várt növekedés 3 százalék körül lehet.
A légitársaság közlése szerint mindez annak következménye, hogy a Boeing nem tudja átadni a várt mennyiségű repülőgépet az idei nyári menetrend kezdetéig, amely a 2024 őszén kezdődött hosszú munkabeszüntetés miatti, csaknem 3 hónapos gyárleállás következménye.
A Ryanair ugyanakkor abban bízik, hogy a korábbi 210 Boeing 737-8200 (MAX) gépre szóló rendeléséből 9 példányt az idei nyári menetrendre forgalomba állíthat, a fennmaradó 29 példányt legkésőbb 2026 márciusáig átadja a gyártó, így a következő évben realizálódhat az idei nyári menetrendre tervezett növekedés.

A Boeing várhatóan 2025 végén szerzi meg a nagyobb befogadóképességű 737-10 (MAX) változat forgalomba állításához szükséges tanúsítványt, így a Ryanair továbbra is bízik abban, hogy az első 15 példányt a szerződésben rögzített 2027 tavaszi időpontig megkaphatja.
A Ryanair 2024 végén 609 repülőgépből álló flottával rendelkezett, amelyből 172 darab volt az új generációs 737-8200 (MAX), 410 a 737-800-as változat, valamint egy 737-700 és 26 Airbus A320 a Lauda leányvállalatnál.
A korlátozott kapacitások ellenére a Ryanair a december 31-én zárult harmadik pénzügyi negyedévében mintegy tízszeresére, 149 millió euróra növelte nettó nyereségét az előző év azonos időszakának 14,8 millió eurójáról, köszönhetően a 2,96 milliárd eurós bevételnek, utóbbi 10 százalékos növekedést jelent.
A 2024. április és december közötti 9 hónapos időszakban a légitársaság 160,2 millió utast szállított, amely 9 százalékos növekedés az előző év ugyanezen időszakához viszonyítva, a járatok üléskihasználtsága változatlanul 94 százalék volt.
A Ryanair a következő évben a rendelkezésre álló kapacitását azokra a piacokra és repülőterekre helyezi át, ahol nincsenek légiközlekedést terhelő adók, valamint a kormányok és repülőtérüzemeltetők támogatják a növekedést – teszi hozzá a cég.
A légitársaság várakozása szerint az európai rövid távú járatok piacát továbbra is a korlátozott kapacitások határozzák meg, mindkét nagy repülőgépgyártó az átadások késésével küzd, emellett az Airbust üzemeltetők helyzetét a Pratt & Whitney hajtóművek problémái is nehezítik.