A kabinet javaslata szerint jövőre évi ötezer járattal csökkentenék az amszterdami reptér éjszakai forgalmát, 2026 novemberétől teljes vagy részleges éjszakai tilalmat vezetnének be, a hangosabb gépek le- és felszállását pedig megtiltanák este 11 és reggel 7 óra között.

Mark Harbers infrastrukturális miniszter javaslata szerint a zajszennyezés csökkentése érdekében korlátoznák az éjszakai járatokat az amszterdami Schiphol repülőtéren.

Első lépésben az éjszakai járatok számát 2025-re évi 32 ezerről 27 ezerre csökkentenék a repülőtéren, a hangosabb, főként áruszállító repülőgépek, például a Boeing 747-400-asok számára pedig este 11 és reggel 7 óra között le- és felszállási tilalom lenne.

A kormány fontolgatja azt is, hogy 2026 novemberétől teljes vagy részleges éjszakai zárást vezessenek be a repülőtéren.

Forrás: Schiphol Airport

Ezt tavaly még az állami kézben lévő Schiphol vezetése is támogatta, sőt korábban a repülőtér megemelte a zajosabb típusok után fizetendő illetékeket, továbbá az üzleti- és magángépek kitiltását is javasolták.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint ismert, a holland kormány az idei évben 452 500-ra, vagyis a 2019-es forgalomnál 10 százalékkal kevesebbre korlátozta volna a gépmozgások számát Európa egyik legnagyobb gyűjtő-elosztó és légiáru-forgalmi központjában, ám a légitársaságok és szakmai szervezetek több körben bíróságon támadták meg a döntést.

Forrás: Schiphol Airport

Az Európai Bizottság sem tartotta jogszerűnek a bevezetés módját, mert például nem vizsgálták megfelelően a légitársaságok, köztük a KLM alternatív zajcsökkentési javaslatait, emellett az USA és Kanada is szankciókat helyezett kilátásba a holland légitársaságokkal szemben az amerikai cégeket is hátrányosan érintő tervezet miatt, így az ügyvezető kormány végül elhalasztotta az intézkedés bevezetését.

A KLM reakciójában kiemelte, hogy az egyes repülőgéptípusok 2025-től javasolt általános tiltása komoly következményekkel járna a légitársaság áruszállító tevékenységére, mert a 747F-ek leváltására korábban megrendelt, csendesebb Airbus A350F áruszállító gépeik várhatóan csak 2026-ban érkeznek meg a flottába.

A holland légitársaság álláspontja szerint kiegyensúlyozott megközelítést kellene alkalmazni a zajterhelés csökkentése érdekében, a forgalom visszafogását célzó, gazdasági és számos más szempontból is káros hatású intézkedések helyett.