Jövő héten tervezi átadni az első dél-karolinai gyártású 787-es Dreamlinerét a Boeing. A General Electric GEnx hajtóművekkel szerelt álomgép az Air India légitársaságé lesz. Kérdéses azonban, hogy minden rendben van-e az elmúlt hetekben két komolyabb meghibásodást is szenvedett hajtómű típussal?

Átadásra kész, minden szükséges hatósági tanúsítvánnyal rendelkezik az a vadonatúj Boeing 787-8-as, amely elsőként gördült le az amerikai repülőgépgyár North Charlestonban található Dreamliner gyártósoráról – tudta meg a Reuters hírügynökség Dél-Karolina államba delegált tudósítója, Harriet McLeod.

Az Air India – elhúzódó kompenzációs vita után – szeptember 6-án vette át első Boeing 787-esét. A VT-ANI lajstromú, első indiai Dreamliner azonban az everetti gyártósor terméke. A 2011 júniusában elkészült dél-karolinai gyártósorról még nem adott át gépet a Boeing, ráadásul most nemcsak ennek apropóján élvez kitüntetett figyelmet az ügylet, hanem azért is, mivel épp egy olyan hajtóművel, a General Electric GEnx típussal szerelt 787-es készül átadásra, amellyel az elmúlt hetekben problémák merültek fel és az amerikai Nemzeti Közlekedés Biztonsági Testület, az NTSB vizsgálatot is rendelt el.

Mint arról korábban beszámoltunk július 28-án épp a North Charleston nemzetközi repülőtéren egy gurulási teszteket végző Boeing 787-es hajtóműve meghibásodott és tüzet is okozott. Alig hat héttel később, ugyanebbe, az egyébként új fejlesztésű GEnx családba tartozó hajtóművel akadtak gondok, amikor az orosz Air Bridge Cargo Boeing 747-8F típusú teherszállító repülőgépének meg kellett szakítania felszállását az egyik hajtóműben keletkezett váratlan robbanás következtében.

Az NTSB ekkor haladéktalan átvizsgálást rendelt el az érintett hajtóművekkel szerelt, már forgalomba helyezetett repülőgépeken. A General Electric eddig összesen 118 darab GEnx hajtóművet szállított, illetőleg szerelt fel repülőgépekre. Az amerikai hatóságok rendelete szerint a biztonságos üzem szavatolása érdekében ezek mindegyikét át kell vizsgálni.

Hirdetés

Jack Jones, a Boeing South Carolina vezérigazgatója szerdán azt nyilatkozta, hogy minden GEnx hajtóművükön elvégezték az előírt ellenőrzéseket és mindent rendben találtak. Jones azt is hozzátette, hogy a General Electric kitűnő munkát végzett a vizsgálati eljárásrend gyors kidolgozásában. A gépek átadását nem érinti az eset és a szállítások sem fognak emiatt csúszást szenvedni.

A repülőgépgyártók egyikei az Egyesült Államokban legszigorúbban ellenőrzött vállalatoknak. Bízzanak bennünk! A GE, az FAA, és a Boeing soha nem engednék, hogy egy kicsit is gyanús hajtómű kerüljön a gépekre – nyilatkozta Jones.

Az Air India összesen 27 darab, 256 üléses Boeing 787-8-ast rendelt. Ebből két gépet már át is vettek, mindkettő az everetti gyártósorról származik.

A komoly késéseket szenvedett 787-es program tehát most először fog átadni új gyártósorán készített gépet, azzal is demonstrálva, hogy a végszerelés immár biztos ütemben halad.

A 787-es hátsó törzs-részének gyártását is végző Boeing South Carolina 6100 alkalmazottat foglalkoztat, ebből 200-an dolgoznak közvetlenül a végszerelő-soron. Az üzem 18 naponta készül el egy vadonatúj Boeing 787-essel. A kapacitásokat folyamatosan igyekeznek növelni, a következő teljesítménycél már havi három és fél gép összeszerelése.


2012. április 27-én gördült ki a gyártósor hangárjából az első dél-karolinai 787-es (Forrás: Boeing’s YouTube Channel)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!