Ma, azaz július 17-én van a légiközlekedés történetének egyik legsötétebb napja, legalábbis az év ezen napján történt katasztrófák és az abban életüket vesztő emberek számát tekintve.

Bár a repüléstörténet legsúlyosabb balesete, a KLM és a Pan Am Boeing 747-eseinek 583 életet követelő tenerifei ütközése és a Lockerbie-katasztrófa sem ezen a napon történt, az Aviation Safety Network adatbázisa szerint július 17. az a nap, amikor a legtöbb halálos légi esemény következett be, összességében a legtöbb áldozattal.

Az évnek ezen a napján 17 légikatasztrófa történt 1946 óta, amelyekben összesen 927-en vesztették életüket.

Csaknem háromszázan haltak meg a maláj Boeing 777-es 2014. július 17-i katasztrófájában

Ezen a napon a legtöbb halálos áldozatot követelő légikatasztrófa a Malaysia Airlines Boeing 777-2H6ER repülőgépének 2014-ben történt lelövéséhez kapcsolódik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A maláj légitársaság MH 17-es számú járata Amszterdamból tartott Kuala Lumpurba 283 utassal és 15 fős személyzettel a fedélzetén. A repülőgépet Kelet-Ukrajna felett rakétatalálat érte, a 777-es lezuhant, a fedélzeten tartózkodó 298 ember életét veszítette.

Érdekes egybeesés, hogy az érintett, 9M-MRD lajstromjelű repülőgép éppen ezen a napon, 1997. július 17-én hajtotta végre első repülését.

230-an haltak meg Trans World Airlines Boeing 747-esének balesetében 1996-ban

A Trans World Airlines (TWA) N93119 lajstromjelű, Boeing 747-131 típusú repülőgépe New York-JFK repülőtérről Párizsba teljesítette a légitársaság 800-as számú járatát.

A repülőgép FL130-ról FL150-re emelkedett, amikor a személyzet problémát észlelt az egyik üzemanyagszint-jelzőnél, majd néhány perccel később robbanás történt a repülőgépen, a 747-es több darabra hullott, roncsai East Morichestól 8 mérföldre délre a tengerbe zuhantak.

Az összegyűjtött roncsokat egy hangárban állították össze az NTSB szakemberei. (Forrás NTSB/ASN)

A később megtalált hangrögzítő felvételének utolsó másodperceiben egy robbanásszerű hang hallatszott, a közelben repülő Eastwind Airlines Boeing 737-es személyzete pedig egy robbanást látott.

A szerencsétlenségben a repülőgép fedélzetén tartózkodó 230 ember (212 utas és 18 fős személyzet) életét veszítette.

A katasztrófa okait kutató vizsgálatok nem tudták minden kétséget kizáróan megállapítani a robbanás okát, annyit lehet tudni, hogy a robbanás a középső üzemanyagtankban történt és nagy valószínűséggel az üzemanyag-szintjelző berendezésnél történt rövidzárlat okozhatta azt.

199-en haltak meg a TAM Airbus A320-asának balesetében 2007-ben

A TAM Linhas Aéreas PR-MBK lajstromjelű Airbus A320-as repülőgépe a légitársaság JJ 3054 számú járatát teljesítette Porto Alegréből São Paulóba, a leszállást követően túlfutott az 1940 méter hosszú, a leszálláskor nedves és csúszós állapotú futópályán, majd egy épületnek és egy benzinkútnak ütközött.

A fedélzeten tartózkodó 181 utas és 6 fős személyzet életét veszítette, további 12 ember halt meg a földön, akik abban az épületben voltak, amelynek nekiütközött.

A repülőgép az egyik hajtóművén meghibásodott sugárfordítóval teljesítette a járatot. Bár a személyzet tudott erről, és meg is tudtak volna állni a futópályán egyetlen működő sugárfordítóval is, de
a pilóták nem követték az ilyenkor alkalmazandó eljárásokat, így a repülőgép fékrendszere nem lépett működésbe megfelelően.

Hatvanan haltak meg az indiai Alliance Air Boeing 737-200-asának 2000-ben történt balesetében

A 7412-es számú járat Kolkatából (Kalkutta) repült Patnába, de a megközelítés során a repülőgép túl magasan volt, ezért a pilóták egy teljes kör lerepülésére kértek engedélyt, hogy megfelelő magasságra süllyedhessenek. Az engedélyt a bal fordulóra meg is kapták a légiforgalmi irányítástól, azonban a forduló közben a repülőgép átesett, majd lakott területre zuhant, a repülőtértől körülbelül 2 kilométerre.

A vizsgálatok megállapítása szerint a katasztrófát emberi hiba okozta, az átesésre figyelmeztető jelzést követően a pilóták pedig már hiába próbáltak átstartolni.

A repülőgép 52 utasából 49-en vesztették életüket a katasztrófában, a hat fős személyzet minden tagja elhunyt, és további öten haltak meg azokban az épületekben, ahová a gép becsapódott.

További 14 katasztrófában összesen 163-an lelték halálukat az év ezen napján

A négy nagy katasztrófa mellett hat olyan baleset is július 17-én következett be, amelyben 10 és 30 fő közötti volt az áldozatok száma, ezekben összesen 137-en haltak meg. Történt még további nyolc olyan is ezen a napon, amelyekben egyenként 10 fő alatt volt az áldozatok száma, ezekben összesen 26 ember veszítette életét.

Forrás: ASN