Bár az új generációs Boeing 777-esek újabb késése komoly gondokat okoz a dubaji légitársaságnak, és ennek hangot is ad, a cargo-divízió további öt Boeing 777F áruszállítót rendelt az amerikai gyártótól.
Az idén nyáron megrendelt öt Boeing 777F áruszállító mellé egy szeptemberben megkötött, de csak most nyilvánosságra hozott üzlettel így 14-re nőtt a vállalat még leszállítandó 777F gépeinek száma, a Boeing szélestörzsűekre vonatkozó teljes rendelésállomány pedig elérte a 249 példányt.
Az Emirates Sky Cargo a következő években csaknem megduplázza jelenleg 11 Boeing 777F gépekből álló áruszállító flottáját, a bővítést a növekvő kereslettel indokolta a légitársaság.
A megrendelés bejelentését a légitársaság részéről a Boeing felé megfogalmazott komoly kritikák előzték meg.
Az amerikai gyártó ugyanis újabb csúszást jelentett be az új generációs Boeing 777X programjában, amelyből a dubaji légitársaságnak több mint 200 példányra van rendelése.
Ennek oka részben a 787-es kivételével az összes típus gyártósorának leállását okozó, több mint egy hónapja tartó sztrájk, valamint a 777X-eken a közelmúltban felfedezett szerkezeti problémák, amelynek következtében a berepülési programot is fel kellett függeszteni. A 777-9 utasszállító forgalomba állítási céldátumát így 2026-ra halasztotta a gyártó. A csúszás a 777-8F áruszállító változatot is érinti, ennek első példánya csak 2028-ban állhat forgalomba a legfrissebb tervek szerint.
A Boeing bejelentését követően Tim Clark, az Emirates elnöke jelezte, hogy a 2026-ra halasztott határidő teljesülésével kapcsolatban is szkeptikus.
Az Emirates az újabb csúszás miatt kártérítést kér a gyártótól, emellett a légitársaság 4 milliárd dollárra növelte a meglévő flottájának karbantartására és felújítására szánt költségkeretet. Ezzel összesen kétszáz Airbus A380-800-as és Boeing 777-300ER gépe újul meg, és repülhet az eredetileg tervezettnél tovább.
A rendelés bejelentését olyan pletykák is megelőzték, hogy a dubaji cég a rivális európai gyártó Airbus A350F áruszállító megrendelését is fontolgatja, ám ezt a típust is a hosszabb törzsű utasszállító variáns, az A350-1000 hajtóműveivel szerelik fel, amelyek nehezen bírják a forró és poros sivatagi környezetben történő üzemelést.
Mint megírtuk, az Emirates végül emiatt nem rendelt A350-1000-eseket, a Rolls-Royce Trent XWB-97 típusú hajtóműveinek tartóssága, illetve gyakoribb karbantartásigénye és az ebből fakadó magasabb karbantartási költségek miatt, bár a közelmúltban a gyártó megoldást ígért ezekre a problémákra. A légitársaság várhatóan a következő években dönt arról, hogy az A350F vagy a 777-8F új generációs típusok közül melyiket választja majd az áruszállító flottája hosszabb távú megújításához.
Kapcsolódó hír, hogy a típus alapváltozata, az A350-900-as az idei év végén áll forgalomba a légitársaság útvonalhálózatán.