Szeptember 22-én indította el Budapest és Szöul közötti járatát a LOT Polish Airlines. A lengyel légitársaság új járata jelenleg a leghosszabb közvetlen, menetrend szerinti útvonal a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. A LOT meghívására a prémium turista osztályon próbáltuk ki az új járatot.

Leszállás pirkadatkor Szöulban. (Fotó: AIRportal.hu)

A LOT Budapest és Szöul közötti útvonalán a cég Boeing 787-8 repülőgépei közlekednek. A közzétett menetrend szerint a Dreamlinerek odafelé 10 óra 40 perc, visszafelé pedig 12 óra 45 perc alatt repülik le a magyar és a dél-koreai főváros közötti, légvonalban mérve 8158 kilométeres távolságot.

A tényleges repült idő ennél valamivel kevesebb, odafelé 10 óra 1 perc, visszafelé 12 óra 5 perc volt esetünkben.

Az egyelőre hetente háromszori közvetlen összeköttetés hatalmas előnyt jelent a Budapest és Szöul között utazóknak, hiszen a korábbi átszállásos lehetőségekhez képest (főleg, ha Magyarországtól nyugatra lévő reptéren történt az átszállás) akár 4-6 órát is rövidülhet az utazás hossza.

A kora délutáni órákban kedden, pénteken és vasárnap Budapestről induló, LO2001-es számú járat másnap pirkadatra érkezik Szöulba, visszafelé pedig az onnan korán reggel induló LO2002-es a kora délutáni órákban száll le Ferihegyen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A budapesti felszállást követően Bukarest, majd a Fekete-tenger irányába halad a 787-es, majd Grúzia, Azerbajdzsán, Türkmenisztán, Üzbegisztán, Kazahsztán légterének átrepülése után lép be a járat Kínába.

Itt az Ürümcsi–Peking vonalon közlekedik, majd a kínai főváros elérését követően nem sokkal megkezdődik a szöuli Incshon-reptér – ismert politikai okok és légtérszerkezet miatti – kissé kacifántos megközelítése. A visszaút lerepülése lényegében ugyanezen az útvonalon történik.

A járatok többek közt az ukrán légtér korlátozott használhatósága miatt az ideális útvonaltól jóval délebbre repülnek, ha nem kellene Románia és a Fekete-tenger déli része felett kerülni, még akár csökkenhetne is némileg a repült idő.

Információink szerint a Külgazdasági és Külügyminisztérium szakemberei dolgoznak azon, hogy Magyarországnak legyen transzszibériai átrepülési joga, ennek megszerzése esetén a járat repült ideje még tovább rövidülhet.

Fotó: AIRportal.hu

Remek munkát végeznek a LOT magyar és lengyel légiutaskísérői

A LOT nagy hangsúlyt fektet arra, hogy kiszolgálja a magyar utazóközönség igényeit, és hogy a magyarok egyre inkább a saját nemzeti légitársaságuknak tekintsék a céget. Erről leginkább a járatok fedélzetén dolgozó magyar légiutaskísérők gondoskodnak, akik nagy figyelemmel, vendégszeretettel, utasközpontú hozzáállással és professzionális, kemény munkával járulnak hozzá a kellemes utazáshoz a hosszú repülés szinte teljes hossza alatt.

A beszállításnál magyarul köszöntik az utast és segítenek az ülőhelyet megtalálni. Az általunk kipróbált oda- és visszaúton is minden kabinrészben dolgozott legalább egy magyar légiutaskísérő. A pilóták lengyel és angol nyelvű közleményeit, tájékoztatóit minden esetben magyarra is lefordítja a vezető légiutaskísérő.

Az üzleti és a turista kabinrész között berendezett prémium turista osztályon a légiutaskísérők még a felszállás előtt üdvözlőitalt adnak, pezsgő, gyümölcslé és víz közül lehet választani. A felszállást követően a biztonságos repülési magasság elérésekor további italt és snacket kínálnak.

A repülés alatt kétszer szolgálnak fel meleg ételt.

A Szöulba tartó járaton az első étkezésként ebédet kapunk, amelyet a felszállást követően bő egy órával, a Fekete-tenger felett szolgálnak fel a légiutaskísérők. A prémium osztályon kétfajta melegétel közül választhatunk, e mellé előétel, saláta és desszert is jár, két dél-koreai fogással kiegészítve. Az étlap magyar, angol és koreai nyelven készült. A fő étkezések előtt a légiutaskísérők forró, nedves frissítő-törölközőket osztanak ki az utasoknak.

A tálcákon felszolgált ételek porcelán tálakról, fém evőeszközökkel fogyaszthatók. A légitársaság gondolt a koreai utasokra is: kés, villa és kiskanál mellett fém evőpálcikával is van lehetőség étkezni. Az ebéd mellé négyféle magyar bort (fehér: St. Andrea Napbor és Etyeki Kúria, vörös: Kiss Gábor 364 Rouge és Heimann Merlot), Hungaria Extra Dry pezsgőt, röviditalokat, sört, üdítőket, kávét, teát kínálnak a légiutaskísérők.

Az étkezést követően nem sokkal – tekintve, hogy kelet felé repülünk – hamar be is sötétedik, de a légiutaskísérők folyamatosan szolgálják fel a sós, édes snackeket és különböző italokat, az utasok igényei szerint.

A második étkezésre Peking elhagyását követően, még sötétben kerül sor, helyi idő szerint a kora hajnali órákban. A reggeli az előző étkezéshez hasonló tálalásban ugyancsak bőséges, gazdagon elkészített omlettel.

A visszaúton szintén két étkezés vár az utasokra, a szöuli felszállást követően bő egy órával Peking térségében, majd a leszállást megelőzően egy órával is ebédet szolgálnak fel. Az elsőnél kétféle meleg ételből választhatunk.

Jó tudni, hogy az ételérzékenységgel élő, vagy speciális étrendet igénylő utasok a LOT weboldalán vagy ügyfélszolgálatán előre megadhatják igényüket, egyebek mellett glutén, laktózmentes, vegetariánus, vegán, valamint cukorbetegeknek is fogyasztható ételeket rendelhetnek.

A prémium turista osztályon az ellátás bőséges, ízletes és jól elkészített fogásokkal.

Az ételek íze és minősége az általunk tesztelt járatoknál a Budapestről Szöulba tartó úton jobb volt, mint visszafelé – ez a magyar cateringes cég munkáját dicséri.

Bár a  Szöul–Budapest utat végig fényes nappal repüli a járat, a két étkezés között a Dreamliner központilag vezérelhető ablakaival besötétítenek a fedélzeten, így a hosszú út alatt zavartalanul lehet pihenni.

Fotó: AIRportal.hu

A pihenéshez minden ülésen higiénikusan becsomagolt kispárna és takaró áll az utasok rendelkezésére.

A prémium osztályon fél literes ásványvizet és egy mini kényelmi csomagot is bekészítenek az ülőhelyekre. A kis, kék, LOT felirattal ellátott, cipzáras táskában a szokásos holmik: mini fogkefe és fogkrém, szemtakaró, zokni, valamint füldugó található.

Az idő eltöltésében a fedélzeti szórakoztató rendszer is segít, ehhez minden utas egy mini fülhallgatót kap, amelynek hangminősége sajnos nem a legjobb, így a vájtfülűeknek ajánlott saját fejhallgatóval készülniük, amely kis jackdugó-aljzatba csatlakoztatható.

A fedélzeti szórakoztató rendszerben a választék átlagos, de pozitívum, hogy van magyar menüje is, és több filmhez elérhető magyar felirat vagy szinkron is.

Emellett természetesen a járat útvonala és a repülés adatai is folyamatosan követhetők a monitoron.

A rendszerben a filmek között hollywoodiak, klasszikusok, koreai, japán, indiai, lengyel és néhány magyar gyártású alkotás is megnézhető. A prémium osztályon elhelyezett, az ülések karfájából kihajtható monitorok mérete és felbontása átlagosnak mondható, az érintőképernyős vezérlés néha kissé nehezen, vagy lassan reagál az utasításokra.

A hosszú repülési idő miatt fontos előny, hogy a prémium osztály üléseinek karfájában elhelyezett hálózati aljzat és USB csatlakozó segítségével tölthetők a saját eszközök, bár meg kell jegyezni, hogy az utóbbi csak nagyon lassú töltésre képes.

A 10-12 órás repülés a prémium turista üléseken komfortosan telik el, a székek szélessége és a lábtér is elegendő a kényelmes utazáshoz, pihenéshez.

A 2-3-2-es elrendezésű kabinrész egyedüli hátránya, hogy az ablak melletti és a középső ülésekről, ha az előttünk lévő ülés támlája hátra van hajtva, a nagyméretű karfa miatt csak az üléseken átmászva lehet kijutni a folyosóra. A LOT Boeing 787-8-as gépein lévő prémium turista osztály fedélzeti berendezéséről korábbi kabinbemutató cikkünkben részletesen írtunk.

Apró hiányosság, hogy a járatot teljesítő 787-8-ason nem volt a változtatható színű és intenzitású kabinvilágítás, így a leszállás előtt kissé kellemetlen volt, amikor a teljesen elsötétített kabinban hirtelen felkapcsolták a világítást.

Az ülések, ülészsebek, kihajtható asztalkák, burkolatok, ablakok, folyosók és a mellékhelyiségek tisztaságával nem volt probléma az általunk kipróbált két járaton. A LOT, jó szokásához híven, a nyitójáratot egyedi grafikával díszített fejtámla-védőkkel tette emlékezetessé. A Budapest–Szöul járaton a kabin kifejezetten tiszta volt, a ferihegyi földi kiszolgálók jó munkát végeztek. A visszaúton akadt néhány apróbb hiányosság, amely talán betudható a rövid fordulóidőnek.

A LOT szolgáltatása nagyvonalú a feladható és a fedélzetre vihető csomagok tekintetében: a prémium turista osztályon akár két, egyenként 23 kilós bőrönd is feladható az interkontinentális járatokra. Ezen felül pedig két kézipoggyász is lehet az utasnál, ezek tömege együttesen maximum 12 kiló lehet.

Mint a legtöbb légitársaságnál, a premium economy osztály nagyon jó ár-érték arányú választás a LOT-nál a Budapest – Szöul viszonylaton is. A prémium eco. ára sokkal kedvezőbb egy business jegyénél, ugyanakkor a szolgáltatás és a kényelem tekintetében nagy a különbség a turista osztályhoz képest, ami egy 10-12 órás útnál azért nem elhanyagolható.

A Budapest és Szöul közötti közvetlen útvonal megnyitásával a LOT nagyon jó potenciállal rendelkező, eddig kiszolgálatlan piacra lépett be. Ezt jól illusztrálja, hogy mindkét általunk tesztelt járat szinte teljesen tele volt, az utasok nagy többsége koreai volt.

A légitársaságtól származó információk szerint a járat töltöttsége már az első két hónapra kiemelkedően jó mutatókkal büszkélkedhet.

A cikkben szereplő fotók Samsung Galaxy S10+ telefonnal készültek. A tesztkészülékért köszönet a Samsung Magyarországnak!