Újabb direktívát ad ki az Egyesült Államok légügyi hivatala, az FAA a Southwest Boeing 737-esének balesetével kapcsolatosan. A testület kiterjeszti a CFM hajtóművek kötelező vizsgálatát a kevesebb ciklust teljesítettekre is. A Southwest pedig közölte, hogy a flottájának 25 ezer lapátja közül eddig egy olyat találtak, amely anyagfáradás jeleit mutatja.

Május 2-án jelenik meg és 12-től érvényes az Egyesült Államok légügyi hivatala, az FAA legújabb direktívája, amely a Southwest legutóbbi balesetének nyomán jelenik meg. Az atwonline.com szerint a határozat értelmében kiterjesztik az érintettnek tekinthető CFM hajtóművek körét, amelyeket záros határidőn belül meg kell vizsgálnia a karbantartóknak.

Az előző direktívában meghatározott 30 ezer ciklusos határ mellett az új direktíva a 20 ezer ciklusnál kevesebbet teljesített CFM-56-7B típusú hajtóműveket és a 20 és 30 ezer ciklus közöttieket érinti.

A határozat arról is rendelkezik, hogy ismétlődően 3000 ciklusonként – nagyjából két évenként – szintén meg kell vizsgálni a hajtóműveket a Boeing 737 Next Generation típusváltozatain.

Az FAA közlése szerint a direktíva mintegy 3700 hajtóművet érint. Az összefoglaló emlékeztet rá, hogy ezzel az amerikai testület határozata összhangba kerül az európai társa, az EASA direktívájával.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az április balesetben szétesett hajtómű (Fotó: NTSB)

Mindezek egyébként a CFM hajtóműgyártó szervizbulletinjén alapulnak, amelyet az április 17-i, egy halálos áldozattal is járó Southwest-baleset után frissített. Eredetileg a 2016 augusztusi, hasonló hajtómű-meghibásodás után jelent meg a bulletinje.

Mindkét esetben a ventilátorfokozat egyik lapátja szabadult el a 24 közül. Az előzetes vizsgálatok szerint a mostani, áprilisi baleset anyagfáradás miatt következett be, ezért szükséges az ultrahangos átvizsgálás, hogy a másként nem érzékelhető hibát felfedezhessék.

A CFM közölte nemrég azt is, hogy a legutóbbi karbantartásuk óta a legtöbbet teljesített hajtóműveknél nem találtak anyagfáradást. De több üzemeltető folyamatosan lecseréli a lapátokat, a gyártó szerint elegendő részegység áll rendelkezésre e célra.

A Southwest arról tájékoztatott a minap, hogy a flottájukban eddig átvizsgált 25 ezer lapát közül egyetlennél találtak anyagfáradásra utaló jelet.