A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője és a magyar légiforgalmi szolgálat számos területen szorosabban együttműködik majd, hogy az utasoknak magas minőséget nyújtsanak, és például csökkentsék a késések számát.

A Budapest Airport és a HungaroControl közötti friss együttműködési megállapodást François Berisot, a Budapest Airport Zrt. és Turi Ferenc, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója írta alá október 1-jén a magyar légiforgalmi szolgálat székházában.

Az esemény kapcsán szervezett sajtótájékoztatón Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára, a Budapest Airport Zrt. igazgatóságának elnöke emlékeztetett, hogy az ezredfordulót követően a reptér üzemeltetője és a légiforgalmi irányítás kettévált, így jött létre a Budapest Airport és HungaroControl. A repülőtér üzemeltetőjét később privatizálták, ezt követően a két fél közötti együttműködést stratégiai és operatív szinten is elhidegülés és viták jellemezték.

A Budapest Airport nyáron lezajlott tulajdonosváltásával, aztán a HungaroControlnak a Nemzetgazdasági Minisztérium portfóliójába kerülésével új korszak kezdődött a magyar aviatikában, a két vállalat továbbra is önállóan, de közös stratégia mentén dolgozik tovább – emelte ki Lóga Máté.

A mai napon formálisan is létrejött stratégiai együttműködési megállapodás elsődleges célja, hogy a magyar és az ide látogató külföldi utasoknak magas minőségű szolgáltatásokat és utazási élményt nyújtsanak – hangsúlyozta az NGM államtitkára.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ennek érdekében már megkezdődött a szinergiák feltárása és kiaknázása, valamint annak előkészítése, hogy az elmúlt nyarat jellemző állapotok ne alakulhassanak ki újra. Az első lépésekről a légitársaságoktól már pozitív visszajelzések érkeztek – tette hozzá.

Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára, a Budapest Airport Zrt. igazgatóságának elnöke, Turi Ferenc, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója, François Berisot, a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója, Emmanuel Robert Menanteau, a Vinci Airports Egyesült Államokért, Észak- és Kelet-Európáért, valamint Délkelet-Ázsiáért felelős területi igazgatója, a Budapest Airport Zrt. igazgatósági tagja (b-j) (Forrás: HungaroControl)

Emmanuel Robert Menanteau, a Vinci Airports Egyesült Államokért, Észak- és Kelet-Európáért, valamint Délkelet-Ázsiáért felelős területi igazgatója, a Budapest Airport Zrt. igazgatósági tagja kiemelte, hogy a nyáron új fejezet kezdődött a repülőtér életében azzal, hogy az üzemeltető cég a magyar állam mint stratégiai és pénzügyi befektető, valamint a Vinci Airports mint társbefektető-üzemeltető irányítása alá került. Ezzel a lépéssel a magyar légiközlekedési iparág két kiemelt jelentőségű vállalata, a Budapest Airport és a HungaroControl közös ernyő alá került.

Hozzátette: mindez lehetőséget teremt arra, hogy egyebek mellett a menetrendtervezés, a slotok menedzselése, a forgalmi üzemeltetés, a légiforgalmi eszközök fejlesztése, a repülésbiztonság vagy a fenntarthatóság kulcsfontosságú területein szoros együttműködés jöjjön létre a magas színvonalon történő üzemelés érdekében.

François Berisot, a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a magyar légiközlekedés infrastruktúrájának kiemelkedő részét biztosítják a felek, ennek hatékony működtetésében egymásra vannak utalva.

Emellett számos összefonódás van a például az operatív működés, kapacitástervezés valamint a váratlan helyzetek megoldása terén is.

Kulcsfontosságú a szakmai tudásmegosztás és a szoros partnerség kialakítása a repülőtér fejlesztése és a jövő alakítása során is – emelte ki a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető vállalat vezérigazgatója.

Turi Ferenc, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója beszédében jelentős mérföldkőként jellemezte az együttműködési megállapodás aláírását, amely nagy mértékben elősegíti a magyarországi légiközlekedés ügyét. A két vállalat érdekei széles skálán mozognak együtt, ugyanakkor a megállapodás az elmúlt hónapok kemény tárgyalásainak eredménye.

Az együttműködés összesen tizennyolc szakmai területre és közös projektre terjed ki, amelyek mindegyikének akár közvetlen vagy közvetett módon a legfőbb célja a magyar és külföldi utasok számára nyújtott zökkenőmentes szolgáltatások garantálása.

A kooperáció legfontosabb eleme a kollaboratív együttműködés és döntéshozatal, amely segíti az összes érintett fél közötti információcserét az erőforrások folyamatos optimalizálása és a késések számának csökkentése érdekében – tette hozzá Turi Ferenc.

Turi Ferenc, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója. (Forrás: HungaroControl)

A vezérigazgató újságírói kérdésre hozzátette: Magyarország légterében évente több mint egymillió légijárat közlekedik, ezek nagy része átrepülő forgalom, egy kisebb részük száll le Budapesten. A HungaroControl a nyár elején tapasztalt késésekre reagálva átmeneti légtérkorlátozást vezetett be, hogy ne haladja meg a légtérben tartózkodó gépek száma azt a kritikus szintet, amelyet az irányítók képesek biztonságosan kezelni.

Az intézkedés hatására jelentősen csökkentek a késések az elmúlt két hónapban, a magyar légiforgalmi szolgáltató által okozott, a nyár közepén jellemző 250 ezer perc összesített heti járatkésés 50 ezerre esett vissza. A HungaroControl jövő nyárra húsz százalékkal növeli meg az irányítói kapacitását, és számos egyéb területen hozott döntéseket a következő nyári forgalom zökkenőmentes lebonyolítása érdekében – hangsúlyozta Turi Ferenc.

Az AIRportal.hu kérdésére, hogy tervezik-e a jövő nyári csúcsidőszakban a budapesti repülőtéren a résidő-koordinált rendszer* bevezetését, Lóga Máté államtitkár hozzátette: asztalon van ez a lehetőség is, ugyanakkor ez egy markáns lépés, amely csak az összes érintett fél egyetértésével vezethető be.

Megalapozott döntést kell hozni abban a tekintetben, hogy az intézkedés segíti-e a kitűzött célok elérését, vagy kezelhető-e a helyzet más eszközökkel – tette hozzá. Azt is elmondta: vizsgálják, miként biztosítható, hogy a légitársaságok ne alkalmazzanak túlságosan feszített menetrendet és olyan rövid fordulóidőket, amely a nap végére jelentős felgyűlt késéseket eredményez.

* Azokon a repülőtereken, ahol az igények bizonyos időszakokban meghaladják a rendelkezésre álló kapacitást, ott résidő-kiosztást vezethetnek be, amelynek célja a légitársaságok menetrendjeinek összehangolása a rendelkezésre álló kapacitásokkal, az induló és érkező járatok napon belüli egyenletesebb elosztásával kisimítva a forgalmi csúcsokat.