Az Orca és az AerinX együttműködésében a légitaxik high-tech karbantartási folyamatait vizsgálja és alakítja ki a két magyar startup cég.

Számos fejlesztés zajlik világszerte az elektromos légitaxik területén, az ezzel foglalkozó iparág becsült értéke globálisan 2020-ra elérhette a 45 milliárd dollárt, és előrejelzések szerint 2027-re a 97 milliárd dollárt is meghaladhatja. Az elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes légijárművek (eVTOL) piaca a szakértők szerint hatalmas növekedésnek indul majd a 2030-as évek elejétől, becslésük szerint Kínában például mintegy tízezer helyből felszállni képes, elektromos repülőgép bevetésére lenne igény a légimentés területén.

A magyar Orca startup cég a saját fejlesztésű eVTOL légijárművel elsősorban a légimentő szervezeteket támogatná zéró károsanyag kibocsátású, költséghatékony, a helikoptereknél olcsóbb, gyorsabb és egyben biztonságosabb megoldással. A gép beszerzése és fenntartása jóval kedvezőbb lesz a tervek szerint, mint a légimentésben jelenleg elterjedt gázturbinás helikoptereké.

Forrás: Orca

A pécsi csapat által tervezett gép kabinjában a pilótán kívül két orvos, valamint egy fekvőbeteg férne el, a repülőgépet pedig hét elektromos légcsavar hajtaná, amelyek közül az első kettő forgatható, így ezek az emelésnél és a gép vízszintes repülésénél is besegítenének. A kéttonnás gép összességében több mint 600 kilogrammnyi hasznos teher szállítására volna alkalmas, az eddigi szimulációk szerint pedig közel 100 kilométert tud majd megtenni akkumulátorának egyetlen feltöltésével.

Az Orca többszörösen díjnyertes eVTOL repülőgépkoncepcióját többek között a brit Királyi Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society) tervezői versenyén és az Airbus Fenntartható Mobilitás Kihívásán is elismerték.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A csapat néhány éven belül egy működőképes prototípussal szeretne előrukkolni: első lépésként egy 1:5 méretarányú változatot épít meg, hogy kipróbálják a kontrollt, a felületek egymásra hatását, és tesztrepülést hajthassanak végre.

Az Orca alapvető stratégiája, hogy a repülőgépet Magyarországon kifejlesztve, a projektet magyar találmányként és termékként vigye a nemzetközi piacra. A cég célja, hogy a nemzetközi piacon is vonzó munkahelyek teremtése mellett erősítsék a fejlődő magyar repülőgépipart és gazdaságot. Éppen ezért a fejlesztéshez szükséges partneri körüket a kezdetektől fogva úgy alakították, hogy lehetőleg minden olyan képesség, ami ehhez szükséges, az ország határain belül maradjon.

Ennek szellemében kötött együttműködési megállapodást az Orca és az AerinX, a két cég a VTOL légijárművek hi-tech karbantartási folyamatait tervezi közösen vizsgálni és kialakítani.