A hangárkapacitás tavalyi megduplázása óta az Aeroplex teljesen átalakította termelésirányítási rendszerét, eközben az iparágban kivételesnek számító fejlesztést hajtott végre gépműhelyében, Part-147 oktatási szervezetet állított fel, valamint Budapesten és akár az országhatárokon is túlmutató beruházásokat tervez. A hangárkarbantartás idei eredményeiről és kihívásairól Keresztes-Tóth Norberttel, az üzletág vezetőjével beszélgettünk.

Mik voltak 2023 legfontosabb eredményei és kihívásai a hangárkarbantartás területén?

Üzletágunk az évben 111 projektet hajtott végre, ennek többsége C-Check szintű nagy karbantartás volt. Ami a típusokat illeti, a nálunk megfordult gépek több mint 70 százaléka az Airbus A320 és Boeing 737-es családba tartozik, a maradék egynegyed pedig Boeing 757 és 767-es, amelyek szintén Aeroplex-specialitásnak számítanak. Ezek mellett idén is járt nálunk A330-as, illetve egy A300-as is.

A terület legfontosabb éves célja és egyben sikere a szervezet és a működés stabilizálása volt, az új hangár 2022. tavaszi átadása jelentette óriási mértékű kapacitásbővülést követően. Ez hatalmas kihívást jelentett, hiszen a közelmúltban az iparágban több példa is volt arra, hogy egy-egy cég nem volt képes lekövetni hasonló léptékű expanziót.

Keresztes-Tóth Norbert az Aeroplex hangárkarbantartási vezetője. (Fotó: AIRportal.hu)

A 2022-es év egyfajta éles stresszteszt volt, ennek tapasztalatai és tanulságai alapján a 2023. nyári időszak végére átalakítottuk a rendszereinket és folyamatainkat. A karbantartási főszezon őszi kezdetére sikerült olyan szintre eljuttatni az üzemelést, a tevékenységet közvetlenül és közvetetten kiszolgáló területek működésével együtt, hogy a jelentős bővülést követően jobban működnek a folyamataink, mint az új hangár megnyitása előtt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A legfontosabb, hogy ügyfeleinktől is ezzel egybehangzó visszajelzéseket kapunk, és az év legnagyobb sikere számunkra, hogy ezt a hatalmas átalakulást nagyon rövid határidővel, ambiciózus tervek mentén sikeresen végrehajtottuk.

Az Airbus A300-as először járt az Aeroplexnél nagy karbantartáson. Várható a jövőben több példány is?

Hosszú előkészítő munka volt mögötte, mint minden új típus esetén, amit felveszünk a portfóliónkba. A DHL-gép karbantartásának sikeres lezárása után 2024-ben 3-5 példány érkezik hozzánk, utána pedig egy egész évet lefedő karbantartási sor várható. A két cég között nagyon jó kapcsolat alakult ki, ami az együttműködés bővítésére ad lehetőséget számos új, stratégiai területen.

Visszatérve a szervezeti működésre, milyen átalakításokra volt szükség a folyamatok, a termelésirányítási rendszer, a munkaszervezés terén?

A repülőgépek karbantartása összetett tevékenység, amelynek alapja a csapatmunka, főként a harmonizáció és a kooperáció, mert a határidők általában szűkek, nagy mennyiségű munkát kell elvégezni egy fizikailag viszonylag kis területen, szerteágazó szakterületeket összehangolva. Például egy repülőgép 30 napos karbantartása alatt akár 10-13 ezer munkaórára is szükség lehet.

A karbantartás szervezésének és a munkacsoportok irányításának korábbi, történelmileg kialakult felépítése ebben a méretben már nem volt fenntartható, ezért egy ambiciózus projektben ezt teljesen átalakítottuk.

Nem akartuk feltalálni a kereket, ezért a legjobb nemzetközi példákat tanulmányoztuk a hasonló méretű és tevékenységi kört ellátó cégek körében. Az ötleteket és tapasztalatokat adaptáltuk annak szellemében, hogy 21. századi vállalati működést valósítsunk meg. Létrehoztunk új termelésvezetői és termelésszervezői pozíciókat, csoportokat, átalakítottunk munkaköröket. Ezek betöltésére, a cég életében először, nyílt pályáztatással került sor.

Az Aeroplex számára a három legfőbb érték a folytonosság, a csapatmunka és a flexibilitás, utóbbi pedig egyúttal a legnagyobb erőssége is.

Forrás: Aeroplex

Ez olyan előny, amely egyre ritkább a szektorban, holott addig jó és stabil az együttműködés egy ügyféllel, hogy ha gond van egy géppel, akkor téged hívnak először.

Az új szervezeti felépítés emellett azt a mentalitást erősíti, hogy egy csapat vagyunk, az adott feladat elvégzése határidőre és jó minőségben pedig közös cél és közös kihívás az adott karbantartáson dolgozóknak. A vezetők jobban bevonják a kollégákat, minden szinten működik a csapatmunka, egyenletesebben oszlik el a felelősség és a teher. Amikor aztán a repülőgép az elkészültét követően elhagyja Budapestet, az közös öröm és siker.

Ha már csapatról és a humán erőforrásról beszélünk: a szakemberhiány egyre égetőbb probléma az egész iparágban, nemzetközi szinten is. Az Aeroplex milyen lépéseket tett e téren?

Intenzív toborzási és utánpótlásképzési programot indítottunk, minden lehetséges felületen igyekszünk megszólítani az iparág iránt érdeklődő, potenciális munkavállalókat, a pályakezdők mellett a más területről váltani kívánókat is.

Minden, a jogszabályokban meghatározott képességet meg kívánunk szerezni ahhoz, hogy számukra a megfelelő képzéseket és továbbképzéseket nyújtsuk. Ehhez képzési szervezetet állítottuk fel házon belül, és bízunk benne, hogy
a 2024 elején esedékes hatósági auditot követően megkapjuk a Part-147 szerinti karbantartás-oktató szervezeti engedélyt, amellyel a legmagasabb szintű képzést tudjuk majd nyújtani a leendő munkavállalóinknak.

Forrás: Aeroplex

Később ezt a tevékenységet is piaci alapra szeretnénk helyezni, azaz nemcsak a saját dolgozóink képzését szeretnénk elvégezni, hanem néhány éven belül széles portfólióval rendelkező, nemzetközi szereplővé szeretnénk válni e téren is.

Emellett természetesen stratégiai állami vállalatként küldetésünknek tartjuk azt is, hogy a magyar oktatási intézményekkel fenntartsuk a meglévő szoros kapcsolatot, tehát mind a közép-, mind a felsőfokú duális partnerekkel továbbfejlesztjük az együttműködést.

A munkaerő-piacon azokat is szeretnénk megszólítani, akik más szakterületről kívánnak a repülőgép-karbantartási ágazatba karriert váltani, ezt a Part-147 oktatási szervezetünkkel szintén támogatni tudjuk, belső felnőttképzési programokkal. A járvány évei alatt az emberek elvándoroltak a légiközlekedésből, de mi szeretnénk megfordítani ezt a trendet.

A meglévő dolgozók megtartása érdekében milyen lépéseket tett és tesz a vállalat?

Intenzív bérfelzárkóztatási programot hajtunk végre, annak érdekében, hogy versenyképes bért tudjunk kínálni.

Ezt az tette lehetővé, hogy az Aeroplex márkanév egyre erősebb, már nem low-cost karbantartóként tekintenek ránk a piacon, hanem a minőségi, erős ipari hátteret igénylő karbantartások elvégzésére képes vállalatként, és a szolgáltatás árát hajlandók megfizetni azok a légitársaságok, ahol a profit mellett a minőség is fontos.

Ma már a legtöbb munkakörünkben piacképes, vagy akár afölötti juttatásokat kínálunk, a fluktuációt a minimálisra kívánjuk csökkenteni, kiemelten a magas képzettséget és know-how-t igénylő munkakörökben.

Keresztes-Tóth Norbert az Aeroplex hangárkarbantartási vezetője. (Fotó: AIRportal.hu)

Folyamatosan fejlesztjük a tavaly elindított életpályamodellünket is, amely transzparens mátrixként mutatja meg azt, hogy milyen elvárások mentén milyen utat lehet bejárni a jogosítási szinteken és a karrierlétrán.

A kibővült tevékenységnek és szervezetnek köszönhetően új, magas hozzáadott értékű pozíciók nyíltak meg, ami további lehetőségeket biztosít a vállalaton belül a szakterületek közötti váltásra. Ma már ezek vagy a vezetői pozíciók nem csak egy vékony réteget képeznek a vállalatnál, hanem fenntartható vezetési struktúra működik, több előre lépési lehetőséget tudunk kínálni a szervezeten belül.

Milyen fejlesztések, beruházások történtek a szakterületen az elmúlt évben?

Ebből a szempontból a modernizáció és a jövő megalapozása állt a fókuszban. Óriási bővítést és fejlesztést hajtottunk végre a gépműhelyünkben, a 300 millió forintos beruházást nem a jelenlegi működésünkre, hanem a jövőbeli terveinkhez szabtuk, amely szerint az Aeroplex erős, regionális légiipari központtá kíván válni.

Stratégiánk része, hogy a gyorsan pörgő ellenőrzések mellett komolyabb szintű karbantartások elvégzésére fókuszáljunk. A vállalatban történelmileg megvan ehhez a tudás és a képesség, amelyre értékként tekintünk, ezt megtartani és fejleszteni szeretnénk.

Az új gépműhely 2024 elején a legmodernebb technológiákkal felszerelt létesítményben, olyan fémmegmunkáló infrastruktúrával és eszközparkkal kezdi meg működését, amely a repülőgép-karbantartó vállalatok körében kivételesnek számít.

A beruházást a berendezés-karbantartási üzletág nagy mértékű fejlesztésével párhuzamosan hajtotta végre a cég, emellett megtörtént a festőműhelyünk bővítése és modernizációja is, amelynek a kapacitásbővítése elengedhetetlen volt a hangárkarbantartási terület expanziójával párhuzamosan.

Melyek 2024 legfőbb céljai és kihívásai az üzletág számára?

Dedikált csapatot hozunk létre a fejlesztendő területek azonosítására és a folyamatok fejlesztésére, ennek része a digitalizációs folyamatok gyorsítása. Ezen a téren proaktívvá szeretnénk válni, annak ellenére, hogy az iparág nagyon konzervatív a dokumentációkat illetően, illetve független cégként sok ügyfélnek végzünk munkát, amelyek eltérő szinten járnak a digitalizációban, más-más követelményeket, sztenderdeket támasztanak e téren.

A 2024-es év is a beruházásoké és a fejlesztéseké lesz, fenntartjuk az árbevétel-arányosan magas szintet. Mindeközben a folyamatok és a minőség továbbfejlesztésével nagy hatékonyságú szervezet létrehozása a célunk, amely lehetővé teszi az átfutási idők csökkentését, a piaci pozíciónk és a versenyképességünk további javítását.

A hangárkarbantartásnál és az Aeroplex más tevékenységi területein is ambiciózus bővülési terveken dolgozunk, ezek között vannak olyan projektek, amelyek már túlmutatnak Budapesten, sőt akár az országhatárokon is, amelyekről az év folyamán reményeink szerint hírt tudunk adni.