Az Aeroplex az elmúlt években folyamatosan bővítette a kínálatát, legutóbb Airbus A320neo és A330 típusokkal, most pedig egy ritka gép, az Airbus A300-as karbantartásába kezdett. 

A repülőgép-karbantartó vállalatok gondosan megtervezik portfóliójukat, vagyis, hogy milyen repülőgépeket fogadnak karbantartásra. Egy új típusra való felkészülés akár egy évet is igénybe vehet, míg a gép megjelenhet a hangárban.

Megfelelő hely és szakképzett szerelők mellett eszközök és anyagok is szükségesek, amit az engedély kiadása előtt hatóság is ellenőriz. A típusra való felkészülés kihívásai mellett a logisztika és a globális ellátási lánc szerepéről Bóta Kornél, az Aeroplex logisztikai és beszerzési igazgatója beszélt az AIRportal.hu-nak.

Mi a szerepe a logisztikának a repülőgép-karbantartásban?

A logisztika általánosságban kiszolgáló terület a vállalatok életében, de a repülőgép-karbantartás összes szegmensében, legyen az hangár-, forgalmi- vagy berendezéskarbantartás, a működés egyik alapeleme.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az összes tevékenység napi szinten vesz igénybe logisztikai támogatást, legyen szó akár a repülőgép karbantartásához szükséges anyagok és alkatrészek beszerzésről, beszállításáról, raktározásról, készlet- és eszközgazdálkodásról, vagy a vállalaton belüli logisztikai folyamatokról.

Az Aeroplexen belül mi ennek szerepe és küldetése?

A vállalatunknál minden terület a logisztikai igazgatóság úgynevezett belső ügyfele, az igényeket házon belüli szolgáltatóként teljesítjük.

A legfőbb célkitűzésünk az „On-time delivery”, azaz, hogy a repülőgép- és berendezés-karbantartó területek működéséhez szükséges összes anyag, alkatrész, eszköz vagy akár szolgáltatás a megfelelő időben, helyen és minőségben rendelkezésre álljon.

Számos innovatív intézkedéssel, digitalizációs megoldásokkal, az informatikai rendszerek és folyamatok fejlesztésével próbálunk gyorsítani azon a jelenleg 20 perces időn, amely alatt a szerelők hozzáférhetnek a karbantartásnál szükséges anyagokhoz és alkatrészekhez a hangárakban és a műhelyekben.

Bóta Kornél, az Aeroplex logisztikai és beszerzési igazgatója. (Fotó: AIRportal.hu)

Milyen területekért és folyamatokért felel a logisztikai igazgatóság, hányan dolgoznak önöknél? Milyen speciális funkciók tartoznak ide, amelyre egy kívülálló nem gondolna a logisztika kapcsán?

Az Aeroplex az új hangár átadásával megduplázta kapacitását, létrejöttek és folyamatosan növekednek az új üzletágak, emellett az elvárások is folyamatosan emelkednek a légitársaságok részéről, ami a vállalási határidőket, illetve azok betartását illeti.

Jelenleg 96-an dolgozunk a logisztikai igazgatóságon, közel háromszor annyian, mint tíz évvel ezelőtt, megállás nélkül keressük a fejlesztési lehetőségeket és az új kollégákat minden egyes területre.

Olyan feladatokat látunk el, mint a beszerzés, a szállítmányozás, a raktározás, a készlet- és eszközgazdálkodás, illetve ezeken belül számos részterület, amelyek ellátják azokat a klasszikus funkciókat is, mint bármely más vállalatnál.

Emellett mivel a légiközlekedés szigorúan szabályozott tevékenység, a repülőgép-karbantartáshoz kapcsolódó beszerzésnek, raktározásnak és az összes logisztikai folyamatnak speciális minőségbiztosítási követelményeknek kell megfelelnie a repülésbiztonság érdekében. A polistruktúrájú készlet tartalmaz számos olyan anyagot (pl. kenőanyagok, festékek), amelynek szigorú szavatossági ideje van, vagy a repülésben jellemző üzemidős berendezéseket, melyek külön figyelmet igényelnek.

Minden hangárban végzett karbantartás egy tüzetes hibafelvételi folyamattal kezdődik, az anyagkoordinátorok feladata, hogy a szükséges alkatrészek és anyagok a megfelelő időben rendelkezésre álljanak. A raktáron nem lévő cikkeket fel kell kutatni a piacon, be kell szerezni, illetve ide kell szállíttatni, gondosan mérlegelve az idő- és költségtényezőt is.

Fontos részterületünk, hogy a karbantartáshoz szükséges minden eszközt és szerszámot egyedi azonosítóval követünk nyomon. Egy egyszerű csavarkulcsról is tudnunk kell, hogy melyik szerelőhöz került és melyik gépen használta.

Addig nem távozhat el repülőgép a hangárból, amíg az eszközkiadó nem igazolja, hogy az összes felvett eszköz visszaérkezett a raktárba.

Ha egy ügyfelünk repülőgépe meghibásodik, és a javításához olyan alkatrész szükséges, amely nincs raktáron, akkor speciális egységünk, az AOG (Aircraft on Ground) csapat kampányszerűen felkutatja a piacon rendelkezésre álló lehetőségeket, és megtalálja a lehető leghamarabb elérhető, valamint leghatékonyabb megoldást a beszerzésére.

Bóta Kornél, az Aeroplex logisztikai és beszerzési igazgatója. (Fotó: AIRportal.hu)

Külső ügyfelek részére nyújt-e szolgáltatást a logisztika?

A berendezés-karbantartásnál maga a munkadarab is a logisztikához érkezik be, a csapatunk veszi fel az informatikai rendszerekbe, majd továbbítja a megfelelő terület részére, de annak elkészültekor is mi juttatjuk vissza oda, ahová az ügyfél megrendelte.

Emellett az Aeroplex nyújtja az alkatrészellátást és logisztikai támogatást több, a forgalmi karbantartás területén kiszolgált ügyfélének, legyenek azok például gumiabroncsok és egyéb fogyó- vagy kopóalkatrészek, valamint kenőanyagok, de egyes kiemelt ügyfeleink számára akár a komolyabb berendezéseket is biztosítjuk.

Van olyan légitársasági partnerünk, amely logisztikai bázisként veszi igénybe a szolgáltatásunkat, számukra több mint ezer négyzetméteren végzünk raktározást, valamint anyag- és alkatrészellátást a teljes hálózata, tehát külföldi állomáshelyei számára is.

Az elmúlt években jelentősen bővült az Aeroplex eszközparkja, így lehetőség nyílt arra, hogy éppen nem használt speciális eszközeinket meghatározott időre bérbe adjuk más karbantartó vállalatoknak Európában és azon kívül is.

Az elmúlt évek történései milyen hatással voltak a repülőgép-karbantartás ellátási láncaira és logisztikai folyamataira?

Más iparágakhoz viszonyítva lassabban váltak érzékelhetővé a súlyos zavarok, ez talán annak volt köszönhető, hogy a pandémia alatt a repülőgépek jelentős része a földön parkolt, így sokkal kevesebb alkatrészre volt szükség.

Eleinte inkább az jelentette a kihívást, hogy bizonytalanná és nehézkesebbé vált, valamint jelentősen megdrágult az áruszállítás, főként a tengeren túlról és légi úton. Bár a fuvarozási piac némileg stabilizálódott, az árak még mindig magasak, továbbá a tengeren túli szállítások esetén a tranzitidő még most is akár duplája a járvány előttinek.

Egyes alkatrész- és berendezésgyártók a munkaerő, az alapanyagok és a félkésztermékek hiánya miatt még jelentős lemaradást görgetnek maguk előtt, egyelőre minimális javulást látunk, még évekbe telhet, mire helyreáll az egyensúly.

A kisebb és légitársaság-független karbantartó vállalatok igényeit sok beszállító hátrébb sorolta a nagyobb flottával rendelkező ügyfelekkel, vállalatcsoportokkal szemben. Ezért is vagyunk ma már kedvezőbb helyzetben, hiszen az ACE független, de karbantartási volumen tekintetében egyre jelentősebb forgalmat generálunk a gyártóknál.

Az Aeroplex működésében és folyamataiban milyen változásokat kellett bevezetni, hogyan tudott alkalmazkodni ezekhez a kihívásokhoz?

Az elmúlt évek történései egészen új látásmódot és hozzáállást követeltek meg, ebből hosszabb távon még profitálni fogunk, az átfutási idők csökkentése már a járvány előtt is a céljaink között szerepelt. A szállítmányozás átszervezése mellett bővítettük a beszállítói palettánkat, a gyártók mellett disztribútorokat is bevontunk a beszerzési folyamatainkba.

Ezek mellett az ellátási lánc biztonságát úgy is igyekeztünk növelni, hogy bővítettük a biztonsági készletünket. Jelenleg 2 milliárd forint értékű készlettel gazdálkodunk napi szinten, ez jelentős többletköltség, ezért a készletgazdálkodásra kiemelt területként tekintünk, a tulajdonos és a vállalat pénzügyi érdekeit szem előtt tartva.

Bóta Kornél, az Aeroplex logisztikai és beszerzési igazgatója. (Fotó: AIRportal.hu)

Logisztikai oldalról milyen felkészülést igényel, ha egy új repülőgéptípus kerül be a karbantartó vállalat portfóliójába?

A felkészülés már hónapokkal, sőt akár egy évvel az első példány érkezése előtt megkezdődik azzal, hogy a mérnökszolgálat elkezdi feldolgozni a karbantartási utasításokat.

Ez alapján az eszközgazdálkodás a termeléssel együttműködve elkészíti a vállalt karbantartási tevékenységhez szükséges gyártó- és típusspecifikus, valamint univerzális eszközök listáját. Ez alapján kezdődhet meg az eszközök beszerzése, mint például a hajtóműcsere készletek, a hajtóműtároló és szállítókocsik, a repülőgép emelő és alátámasztó készletek, az emelőgerendák és sodronyok, a futóművek szervizeléséhez szükséges speciális eszközök vagy a létrák és szerelőplatformok, illetve a biztonsági berendezések.

A karbantartáshoz szükséges hatósági engedély kiadására vonatkozó kérelem akkor indítható el, ha az összes terület igazolja, hogy az eszközök rendelkezésre állnak, és az összes egyéb szempontból (pl. személyi jogosítások) is felkészültek. Emellett természetesen a repülőgép megérkezéséig még be kell szerezni a karbantartáshoz szükséges alkatrészeket és anyagokat is.

Az Airbus A300 típusra való felkészülés, lévén egyre ritkább, milyen különleges kihívásokat jelentett a logisztikai területnek?

Nagyon komoly piackutató munkára és közel egy évre volt szükség ahhoz, hogy be tudjuk szerezni a szükséges eszközöket, mivel egyre kevesebb beszállító foglalkozik ezzel a típussal. Az ügyfél és a repülőgép gyártójának támogatását is igénybe vettük, de a folyamat a járvány és a háború hatásai miatt így is hosszú volt.

Végül számos eszközt kínai gyártóktól tudtunk beszerezni, 2-3 hajókonténernyi árut kellett elhozni. Mivel ekkora mennyiséget nagyon drága lett volna légi úton szállítani, az Aeroplex történetében először vasúti szállítást szerveztünk. A jó hír, hogy a kihívások közepette is sikerült a felkészülés, így megkezdődhetett a munka az első példányon.

Forrás: Aeroplex

Ezzel egyben meg is mutattuk az Aeroplex erősségét, hogy a legváltozatosabb ügyféligények érdekében képesek vagyunk szinte hétről hétre újabb egyedi megoldásokat kidolgozni és megvalósítani.

A mi működésünk az élő példa, hogy a logisztikában sem árt a kreativitás, a kollégáim pedig szeretik, hogy nincs két egyforma napunk.

Említette, hogy folyamatosan keresnek új embereket, mely területekre és milyen profilú jelentkezőket vár az Aeroplex logisztikai területe?

A repülőgép-karbantartáshoz kapcsolódó logisztika speciális szegmens, Magyarországon nehéz ilyen tapasztalattal rendelkező, „kész” embereket találni, ezért nagy hangsúlyt fektetünk a házon belüli képzésre, mentorálásra.

Olyan embereket keresünk, akiket érdekel a logisztika, és van előképzettségük, tapasztalatuk ezen a területen, de a legfontosabb az érdeklődés, a motiváció és proaktív hozzáállás.

A repülőgép-karbantartáshoz szükséges speciális tudást és gyakorlatot az Aeroplexnél meg lehet szerezni, sőt egyes logisztikai ismeretek fejlesztésére is vannak trénig-programjaink.