Első sorban a két nagy gyártó, az Airbus és a Boeing jelentettek be nagyobb számú repülőgép megrendeléseket a 2016-os Farnborough International Airshow (FIA) első napján, de a japán Mitsubishi Aircraft és a kínai Comac is számukra nagy jelentőségű megrendeléseket írt alá.
Bár számosságban a Boeing adott el több gépet az első napon, az Airbus menedzsment is örülhetett, talán nem csak azért mert az európai gyártó légibemutatója még éppen a teljes délutáni programot elmosó özönvíz szerű esőzés és a show területének teljes kiürítése előtt véget ért, hanem mert az angol Virgin Atlantic az európai gyártó nagyobbik kompozit szélestörzsűjével váltja a kiöregedő Boeing 747-400-asokat és az A340-eseket. Az első napon a regionális gépgyártók közül a Bombardier és az ATR nem jelentettek be megrendeléseket.
Tizenkét darab A350-1000-est rendelt a Virgin Atlantic
Tizenkét darab Airbus A350-1000 típusú új generációs szélestörzsű repülőgép megvásárlásról állapodott meg az angol Virgin Atlantic Airways az európai gyártóval.
A légitársaság a menetrend szerinti forgalomban és a szezonális nyaraló járatain is alkalmazza majd a típust.
Az első gépek Heathrow-ról üzemelnek majd a cég transz-atlanti járatain, később pedig gatwicki bázissal a Karib-tengeri szigetekre is repülnek majd.
A légitársaság direktben vásárol meg 8 darab A350-1000-est – mely az Airbus új generációs szélestörzsű családjának legnagyobb tagja – melyeknek átadása 2019-ben kezdődik majd és további négy darabot üzemeltet majd az ALC lízingcégen keresztül finanszírozva. Ezen túl további egy darab A350-1000-es repülőgép lízingelésére opcióval rendelkezik a Virgin Atlantic.
További három darab A350-900-as és egy darab A321-es repülőgéppel növeli portfólióját az Air Lease Corporation (ALC) lízingcég
További három darab A350-900-as és egy darab A321-es repülőgéppel növeli portfólióját az Air Lease Corporation (ALC), erről írt alá szerződést a kaliforniai székhelyű lízingcég az Airbus-szal.
A mostani megrendeléssel együtt az ALC már összesen 267 Airbus repülőgéppel fog rendelkezni, melyből 70 szélestörzsű (16 A330ceo, 25 A330neo, 24 A350-900, 5 A350-1000) és 197 keskenytörzsű (30 A320ceo, 22 A320neo, 27 A321ceo, 118 A321neo) repülőgép.
Tíz darab A320ceo-t rendelt a vietnami Jetstar Pacific Airlines
Tíz darab A320-ast megrendeléséről írt alá szándéknyilatkozatot a vietnami Jetstar Pacific Airlines az európai repülőgépgyártóval. A légitársaság direktben az Airbustól vásárolja meg a repülőgépeket. A megrendelés nem a neo, hanem még a jelenlegi hajtóművel szerelt változatokra vonatkozik. A Vietnam Airlines (70%) és a Qantas Group (30%) tulajonában álló légitársaság jelenleg 12 darab lízingelt A320-as családba tartozó repülőgépet üzemeltet.
Az Arkia lesz az első szélestörzsű Airbus üzemeltető Izraelben
Négy darab A330-900neo beszerzéséről írtak alá megállapodást az Airbus és az Arkia Airlinest tulajdonló Jordache Enterprises képviselői. A megrendelés áttörést jelent az európai gyártó számára, mert az országban ezek lesznek az első szélestörzsű Airbusok. Az A330-900neo repülőgépek az Arkia flottájának gerincét jelentik majd a cég nemzetközi terjeszkedése során.
Elefántcsontpartról egy darab A320neót rendeltek
Kötelező érvényű megrendelést írt alá Elefántcsontpart nemzeti légitársasága a Air Côte d’Ivoire újabb egy darab A320neo repülőgép megvásárlásáról, ezzel öt darabra bővült a cég A320neo rendelésállománya. Az Air Côte d’Ivoire lesz az A320neo első afrikai üzemeltetője lesz, a légitársaság még áprilisban rendelt négy darabot az Airbus új generációs hajtóművekkel felszerelt keskenytörzsű típusából. A cég jelenleg négy darab A319 és két darab A320 típusú repülőgépet üzemeltet.
Harminc darab Boeing 737 MAX 200-ast vásárol a Xiamen Airlines
Harminc darab Boeing 737 MAX 200 repülőgép megvásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot az amerikai gyártó a feltörekvő Xiamen Airlines kínai légitársasággal. Az üzlet értéke a ma érvényes listaárakon számolva 3,39 milliárd amerikai dollár, melyet még a cég tulajdonosainak és a kínai kormánynak jóvá kell hagyni, de a felek már dolgoznak a végleges szerződésen.
A diszkont légitársaságok igényeire szabott sűrű székezésű MAX 200 típusváltozatot a Xiamen fapados leányvállalatai a Jiangxi Airlines és a Hebei Airlines üzemelteti majd.
A China Southern Airlines leányvállalataként működő Xiamen Airlines kizárólag Boeingekből álló flottát üzemeltet, 140 repülőgépe közt hat darab 787 Dreamliner, 130 737 (NG) és négy darab 757-es teljesít szolgálatot. A légitársaság, mely már korábban is rendelt a Boeing új generációs keskenytörzsűjéből az évtized végére várhatóan 200 gépesre növeli a flottáját.
25 darab 737 MAX 8 és 5 darab 787-9 Dreamlinert rendelt a Donghai Airlines
25 darab 737 MAX 8 és 5 darab 787-9 Dreamliner megvásárlásának szándékát jelentette be a kínai a kínai Shenzhen központú Donghai Airlines és a Boeing. Az üzlet értéke listaárakon számolva 4 milliárd dollár, de az üzlet csak akkor jelenik meg majd a Boeing könyveiben, ha megrendeléssel kapcsolatos részleteket a felek tisztázták.
A mostani szándéknyilatkozat a légitársaság korábbi, 2013-ban aláírt megrendelését egészíti ki, mely 15 darab Boeing 737-800-as és 10 darab 737 MAX 8-ról szólt. A légitársaság mely 2006-ban kezdte meg működését, stratégiai terve szerint fokozatosan áll át az áruszállításról az utasszállításra, első utasszállító járatukat 2014-ben indították. Jelenleg 11 darab Boeing 737-800-ast üzemeltetnek, 10 kínai belföldi útvonalon.
Tíz darab Boeing 737-800-ast rendelt egy meg nem nevezett vásárló
A Boeing tíz darab Boeing 737-800 NG repülőgép megvásárlásáról állapodott meg a Standard Chartered Bankkal, mely egy magát még megnevezni nem kívánó légitársaság részére rendelte meg a repülőgépeket. A megrendelés értéke 960 millió amerikai dollár listaárakon számítva.
A Standard Chartered portfioliójában jelenleg összesen 110 darab repülőgép van, ezeket a világ minden táján működő légitársaságok számára lízingeli a cég.
Európai lízingcégtől kapott megrendelést a Mitsubishi Aircraft
Tíz darab MRJ90-es repülőgép megvásárlásáról és további 10 darab opciós megrendeléséről írt alá szerződést egy svédországi központú, regionális repülőgépek lízingjére szakosodott lízingcég, a Rockton AB a japán Mitsubishi Aircraft Corporationnel. A gyártó a jelenleg tesztelés alatt álló típusának további 10 példányára szerzett kötelező érvényű és még 10 darabra opciós megrendelést az Aerolease Aviationtől.
Ezzel a két megállapodással az eddigi 407 darabra szóló megrendeléshez további 40 darab adódik hozzá a gyártó mai közlése szerint. A japán gyártó könyveiben regisztrált 447 darabból 243 jelent kötelező érvényű megrendelést, 180 gépre opciós rendelés, 24-re pedig vételi jog van bejegyezve.
90 darab ARJ21-esre érkezett megrendelés kínai lízingcégektől
Két kínai lízingcéggel, összesen 90 darab ARJ21 regionális repülőgép megvásárlásáról írt alá szerződést a kínai Comac repülőgépgyártó.
Az első ARJ21-es a múlt hónapban állt forgalomba a kínai Chengdu Airlines-nál. Az első átadást mintegy 14 évig tartó fejlesztés és gyártás előzte meg. A nyugati légialkalmassági engedéllyel még nem rendelkező típusra leginkább kínai légitársaságoktól és lízingcégektől van megrendelése a gyártónak.
Az Embraer is begyűjtött néhány megrendelést a nap végére
Az izraeli Arkia hat darab E195-E2, a Kalstar Aviation 10 darab E190-E2 és a Nordic Aviation Capital négy darab E190 repülőgépet rendelt a brazil gyártótól, utóbbi kettő kötelező érvényű megrendelés.
A TAP és az Asiana is a CFM LEAP-1A-t választotta A320neo és A321neo gépeihez
83 darab LEAP-1A hajtóművet rendelt a TAP Portugal a korábban megrendelt A320neo/A321neo repülőgépeihez. Az Asiana pedig 25 darab 2015-ben megrendelt A321neo gépéhez választotta a CFM International hajtóművét.
Kanadai légialkalmassági engedély birtokában a CS300