Az amerikai repülőgépgyártó óriás a múlt hónapban jelentette be, amennyiben lesz megfelelő szintű érdeklődés a vásárlók részéről, úgy megvalósulhat egy harmadik 777X változat is.
 Akkor nem igazán részletezték, hogy milyen „konstrukcióban”, és körülbelül mikorra várható az új típusváltozat. Várakozások, igények, realitások.
Akkor nem igazán részletezték, hogy milyen „konstrukcióban”, és körülbelül mikorra várható az új típusváltozat. Várakozások, igények, realitások. 
A B777-es jelenleg a világ legnagyobb kéthajtóműves utasszállítója, legnagyobb, -300-as verziója klasszikus, 3 osztályos konfigurációban 386 fő utas szállítására alkalmas, megnövelt hatótávolságú és felszálló súlyú változatának maximális fel szállósúlya pedig 351,5 tonna.
Ezt az önmagában monumentális típust újította meg most a Boeing. Az új generációt X sorozatként emlegetik, annak ellenére, hogy nevéből hivatalosan eltűnt az x.
A gyártó eddig 2 új generációs változatot jelentett be hivatalosan, a 8 illetve 9X-et.

Érdekesség hogy a 9X-hez a világ jelenleg legnagyobb méretű hajtóművét fejleszti a General Electric vállalat, amelynek átmérője 3.35 méter, az össztolóerő mégis 84kN-nal csökken majd.
Lesz-e igény rá és megvalósítható-e a még nagyobb Triplahetes-változat?
A Boeing egyelőre nem fedte fel a legnagyobb 777X tervezett paramétereit, így csak spekulálni tudnak az elemzők, hogy hány utast tud majd szállítani a típus, és mekkora lehet a hatótávolsága.
Előfordulhat, hogy hasonlóan a 787-es Dreamliner típus-palettájához, a 777-9-es változat felszálló súlyát nagyjából „örökli” majd a nagyobb 10X verzió, ezzel együtt nőhet a férőhelyek száma, de ugyanakkor csökken a hatótávolság.
Az ultrahosszú járatokat üzemeltető légitársaságok, mint az ausztrál Qantas nyomására viszont – akik a közelmúltban jelentettek be érdeklődést a típus iránt – akár megnövekedhet a nagyobb verzió maximális felszálló tömege is, a szerkezeti tömeggel arányosan.
Ha nő a maximális felszállótömeg, az felveti a kérdést, hogy mégis milyen hajtómű lesz a gép erőforrása? Amennyiben a gép maximális felszálló súlya változatlan maradna, vagy csak kis mértékben nőne maradhat a GE9X hajtómű is, ellenkező esetben viszont a hajtóműveken is szükség lehet módosításokra.
Ha megvalósul, a 777-10X a világon a legtöbb utast szállítani képes két hajtóműves gép lehet majd.
A rivális Airbus szakemberei egyelőre abban sem biztosak, hogy az A350-es típus -1000-es változatából készülő még nagyobb, 400 főnél feletti kapacitású változatra lenne-e megfelelő kereslet a légitársaságok részéről.
Kotulyák Tamás vendégposztja.
 
 




















