Az amerikai repülőgépgyártó óriás a múlt hónapban jelentette be, amennyiben lesz megfelelő szintű érdeklődés a vásárlók részéről, úgy megvalósulhat egy harmadik 777X változat is.
Akkor nem igazán részletezték, hogy milyen „konstrukcióban”, és körülbelül mikorra várható az új típusváltozat. Várakozások, igények, realitások.
A B777-es jelenleg a világ legnagyobb kéthajtóműves utasszállítója, legnagyobb, -300-as verziója klasszikus, 3 osztályos konfigurációban 386 fő utas szállítására alkalmas, megnövelt hatótávolságú és felszálló súlyú változatának maximális fel szállósúlya pedig 351,5 tonna.
Ezt az önmagában monumentális típust újította meg most a Boeing. Az új generációt X sorozatként emlegetik, annak ellenére, hogy nevéből hivatalosan eltűnt az x.
A gyártó eddig 2 új generációs változatot jelentett be hivatalosan, a 8 illetve 9X-et.
Érdekesség hogy a 9X-hez a világ jelenleg legnagyobb méretű hajtóművét fejleszti a General Electric vállalat, amelynek átmérője 3.35 méter, az össztolóerő mégis 84kN-nal csökken majd.
Lesz-e igény rá és megvalósítható-e a még nagyobb Triplahetes-változat?
A Boeing egyelőre nem fedte fel a legnagyobb 777X tervezett paramétereit, így csak spekulálni tudnak az elemzők, hogy hány utast tud majd szállítani a típus, és mekkora lehet a hatótávolsága.
Előfordulhat, hogy hasonlóan a 787-es Dreamliner típus-palettájához, a 777-9-es változat felszálló súlyát nagyjából „örökli” majd a nagyobb 10X verzió, ezzel együtt nőhet a férőhelyek száma, de ugyanakkor csökken a hatótávolság.
Az ultrahosszú járatokat üzemeltető légitársaságok, mint az ausztrál Qantas nyomására viszont – akik a közelmúltban jelentettek be érdeklődést a típus iránt – akár megnövekedhet a nagyobb verzió maximális felszálló tömege is, a szerkezeti tömeggel arányosan.
Ha nő a maximális felszállótömeg, az felveti a kérdést, hogy mégis milyen hajtómű lesz a gép erőforrása? Amennyiben a gép maximális felszálló súlya változatlan maradna, vagy csak kis mértékben nőne maradhat a GE9X hajtómű is, ellenkező esetben viszont a hajtóműveken is szükség lehet módosításokra.
Ha megvalósul, a 777-10X a világon a legtöbb utast szállítani képes két hajtóműves gép lehet majd.
A rivális Airbus szakemberei egyelőre abban sem biztosak, hogy az A350-es típus -1000-es változatából készülő még nagyobb, 400 főnél feletti kapacitású változatra lenne-e megfelelő kereslet a légitársaságok részéről.
Kotulyák Tamás vendégposztja.