A hangrögzítőből kinyert adatok alapján a Lion Air pilótái nem is sejtették, hogy a Boeing 737 MAX orrát miért nyomja le folyamatosan a repülésirányító rendszer, a trimre nem is gyanakodtak, csak a sebességgel és a magassággal voltak elfoglalva – írta a Reuters három, névtelenséget kérő, az ügyet jól ismerő forrásra hivatkozva.

A hírügynökség értesülései szerint a balesetvizsgálók most azt vizsgálják, hogy az automatika hogyan működött és hogyan fordította a gépet süllyedésbe a rossz jeladóból származó adatok alapján, illetve arra is kíváncsiak, hogy a pilóták kaptak-e megfelelő képesítést arra, hogy egy ilyen helyzetet megoldjanak.

A novemberben közzétett jelentés szerint a JT610-es járatot a kapitány repülte, és két perccel a felszállás után az első tiszt már irányítási zavarokról tájékoztatta a légiforgalmi irányítást és 5 ezer lábas magasságon szerettek volna repülni.

Forrás: Boeing

A Reuters bár nem jutott hozzá a fedélzeti hangrögzítő által rögzített felvétel leiratához, de három forrása azt mondta, az első tiszt nem pontosította, hogy milyen irányítási problémáik vannak, azt viszont elmondta, a sebesség-visszajelzéssel van baj, a levegőhöz mért sebességérték más volt a kapitány és az első tiszt műszerén. A kapitány ekkor kérte meg az első tisztet, hogy nézzen utána a probléma megoldásának a használati utasításban.

A következő kilenc percben a repülőgép arra figyelmeztette a pilótákat, hogy átesésben vannak és automatikusan lefelé nyomta a gép orrát. A kapitány folyamatosan küzdött azért, hogy emelkedjen a Boeing 737 MAX, de az MCAS rendszer (amelyről nem tudtak, nem is tudhattak) a rossz beviteli adatok alapján hibásan átesést érzékelt és folyamatosan csökkentette a gép orrának állásszögét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Úgy tűnt, a pilóták nincsenek tisztában azzal, hogy közvetve a trim okozza a problémát – mondta a hírügynökség forrása, hozzátéve: a sebesség- és magassági adatokkal voltak elfoglalva, csak erről beszéltek a hangfelvételek alapján.

Ezekből az is kiderült, hogy a 610-es járat pilótái nyugodtak maradtak, az utolsó pár percben a 31 éves indiai kapitány arra kérte a 41 éves indonéz első tisztet, hogy repülje a gépet, amíg ő a kezelési kézikönyvben a megoldást keresi. Eközben az első tiszt nem volt képes irányítani a gépet, a kezelő szerveken a korábbiaknál kevésbé határozott mozdulatokat tett a gép irányítása érdekében. Egy perccel az előtt, hogy a gép eltűnt a radarról a kapitány arra kérte a légiforgalmi irányítást, hogy irányítson el minden forgalmat 3 ezer láb alatt, majd 5 ezer lábas magasságra kért engedélyt, amelyet megkapott.

A kapitány a felvételek utolsó másodperceiben csendben volt, az indonéz első tiszt pedig imádkozásként azt mondta, Allahu Akbar. A gép ez után 189 emberrel a fedélzeten az óceánba csapódott.

A Boeing a folyamatban lévő nyomozásra hivatkozva nem reagált a hírekre. Szintén novemberi jelentések szerint ugyanezzel a géppel egy nappal korábban is volt már hasonló probléma, de egy másik személyzet három ellenörzőlista teljesítésével megoldotta a problémát, de a hibáról nem tájékoztatták az őket váltó személyzetet.

Ezzel kapcsolatban a Bloomberg arról írt, hogy a helyzetet nem saját maguk oldották meg, a pilótafülkében a harmadik ülésen ült egy másik pilóta, aki helyesen ismerte fel a helyzetet és segített a személyzetnek a probléma megoldásában.