A HungaroControl Podcast legfrissebb epizódjában Szepessy Kornél vezérigazgató beszélt többek közt a társaság válságkezelési intézkedéseiről és stratégiájáról, a kilátásokról, valamint a nemzetközi érdekérvényesítés lehetőségeiről.

Tavaly márciustól a magyar légiforgalmi szolgáltatónál is jelentős költségkontrollt kellett bevezetni, mert a járvány miatt hatalmas veszteségeket szenvedtek el a léginavigációs szolgálatok, bár a hírekben erről kevesebbet lehetett olvasni a turisztikai ágazat vagy a légitársaságok helyzete mellett – mondta el Szepessy Kornél vezérigazgató.

Kontinensünkön az irányító cégek helyzetét szavai szerint az sem segítette, hogy az Európai Bizottság és az Eurocontrol is elsősorban a légitársaságok érdekeit helyezte fókuszba. Utóbbi első intézkedése például az volt, hogy javasolta, halasszák el a légicégek forgalom alapú díjainak beszedését. Ezeket a díjakat az Euroncontrol szedi be, majd tovább osztja a tagállamok felé.

Ehhez az Eurocontrol alapszabályzata szerint egyhangú döntés kellett volna. De a 41 tagú közgyűlésen Németország, Görögország és más államok mellett Magyarország is nemmel szavazott. A vezetés viszont – mint Szepessy Kornél fogalmazott – a szabályokat rugalmasan értelmezte, és mégis bevezették az intézkedést, amely miatt minden szolgálat később jut hozzá a forrásokhoz.

Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója. (Forrás HungaroControl Zrt.)

Kitért arra is, hogy a HungaroControl szeretné megőrizni erős helyzetét, ezért a válság ellenére jelentős fejlesztéseket és beruházásokat hajtott végre, de kell még erőfeszítéseket tenni a következő időszakban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vezérigazgató elmondta, hogy a HungaroControl nemzetközi koalíciókban és több országgal együtt dolgozik az érdekei érvényesítésén, igyekeznek megtalálni az eszközöket a döntések befolyásolására.

A légiközlekedés újraéledését firtató kérdésre a vezérigazgató elmondta, hogy az utasok azonnal repülőre ülnének, amint lenne rá módjuk, bíznak a biztonsági intézkedésekben, például hordanák a maszkot, beoltatnák magukat, ha ezek lennének a feltételei annak, hogy repülhessenek – tette hozzá.

Ugyanakkor szerinte egyelőre megjósolhatatlan, hogy a kormányok mikor oldják fel a korlátozásokat, a légiközlekedés magára találásának kezdete leginkább az egészségügyi válsághelyzet alakulásának függvénye.

Forrás: HungaroControl

Az Eurocontrol egy optimista és egy pesszimista előrejelzést is készített a forgalom várható alakulásáról. Ezzel kapcsolatban jó hír, hogy a magyar vállalat még a rosszabb kimenetel megvalósulása esetén is fel tud készülni finanszírozásának biztosítására. Rossz hír viszont, hogy a november óta tartó trend, valamint az év eleji adatok kedvezőtlenebbek a pesszimista előrejelzésnél is.

A HungaroControl saját terveiben azzal számol, hogy a forgalom idén május végéig a 2019-es adatokhoz képest 65-70 százalékkal alacsonyabb szinten stagnál. Nyáron azonban a tavaly júniusban tapasztalthoz hasonlóan újra bővülésre van esély, ha enyhülnek a korlátozó intézkedések.

Az adásban szó esett még a European Green Deal elnevezésű, uniós környezetvédelmi kezdeményezés légiközlekedést érintő részeiről és arról is, hogy a HungaroControl milyen erőfeszítéseket tesz a légiforgalmi irányítók képességeinek fenntartása érdekében ebben a forgalomszegény időszakban.