A tavalyi volt az első olyan év a HungaroControl történetében, amikor egy januári lett az év legforgalmasabb napja, a magyar légiforgalmi szolgálat 2020-ban 57 százalékkal kevesebb repülőgépet kezelt 2019-hez képest. A járványhelyzet a társaság gazdálkodásában is jelentősen éreztette hatását, ennek ellenére több jelentős fejlesztést hajtott és hajt végre, valamint szakmai elismerésekben is részesült. 

“2020-ban új fejezet nyílt a HungaroControl életében is. Míg a mögöttünk lévő évtizedet a tervszerű és tudatos építkezés jellemezte, most arra kell összpontosítani, hogy megőrizzük a korábbi eredményeinket és ezekre építve folytathassuk a munkát” – mondta el Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója a társaság évértékelő-évindító online tájékoztatóján.

Tavaly tavasszal a járvány hatására soha nem látott mélypontra zuhant a HC által kezelt forgalom, és
a társaság életében először egy januári nap bizonyult az év legforgalmasabb napjának, amikor 2227 gép biztonságos repülését segítette a légiforgalmi szakszemélyzet.

Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója. (Forrás HungaroControl Zrt.)

Több mint mint 57 százalékkal esett vissza a magyar légtérben kezelt gépek száma 2020-ban a 2019-es adatokhoz viszonyítva, összesen 424 508 járat közlekedett itt, ebből az átrepülő gépek száma kevesebb mint 330 ezer volt.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér érkező és induló forgalma az ötvenezret sem érte el, így a nem ellenőrzött légtérben közlekedő kisgépek száma kis híján elérte a budapesti légikikötő forgalmát.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A koszovói magaslégtérben közel 64 ezer járat biztonságos közlekedését támogatták a magyar légiforgalmi szolgálat szakemberei, ami a 2019-es forgalom 45 százalékát teszi ki.

A járványhelyzet a HungaroControl gazdálkodásában és mindennapi működésében is érzékeltette hatását. Míg az elmúlt években az egyre növekvő forgalom rótt komoly terhet az európai légiforgalmi szolgáltatókra, köztük a HungaroControlra, most a rekord alacsony gépmozgás jelenti a legnagyobb kihívást. Ilyen körülmények között is szinten kell tartani az irányítók képességeit és garantálni kell a legmagasabb fokú repülésbiztonságot. Szepessy Kornél hozzátette: eközben figyelni kellett a munkatársak egészségvédelmére, a stratégiai pozíció megőrzésére és a stabil pénzügyi háttérre.

A HungaroControl számos intézkedéssel igyekezett biztosítani a likviditási helyzetét, eközben a helyzetre nem radikális csökkentéssel, hanem áthidaló pénzügyi megoldásokkal reagált.

A világjárvány kezdetén a HungaroControl átszervezte az alaptevékenységet, speciális működési struktúrát hozott létre. Teljesen átalakult az irányító, a műszaki és a létesítményüzemeltető területek munkarendje, a vírusfertőzés kockázatának mérséklése érdekében egymástól elszigetelten dolgozó csoportokat hoztak létre.

A járvány alatt is folytatódtak a fejlesztések

Megfelelve az aktuális iparági kihívásoknak, a HungaroControl tavaly is növelte a hazai légiközlekedés biztonságát fejlesztéseivel. Kiemelkedő eredmény, hogy 2020. január 30-tól megújult a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzeti légtere, amely jobban megfelel a forgalmi igényeknek és repülésbiztonsági követelményeknek.

Egyszerűsödtek az indulási és érkezési eljárások, 15 százalékkal rövidültek az érkezési nyomvonalak, továbbá csökkent a járatok környezeti terhelése is.

Lehetővé vált a rugalmas polgári-katonai légtérfelhasználás, és a bevezető irányítók számára sokkal áttekinthetőbb rendszer áll rendelkezésre.

(Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Továbbra is Európai egyik legkorszerűbb irányítóközpontját tudhatja magáénak a HungaroControl. A vállalat 2021. április 15-ig megújítja a léginavigációs és hangkommunikációs rendszereit, ennek keretében több mint 500 kilométer vezetéket és több ezer hardverelemet cserélnek ki a társaság szakemberei a francia Thales munkatársaival közösen. Ülő és álló munkavégzésre is alkalmassá válik a légiforgalmi irányítók 55 megújuló munkaállomása, és a rendelkezésükre álló pihenőhelyiségeket is felújítják.

A tavalyi év utolsó napján hatályba lépett a pilóta nélküli légijárművek üzemeltetésére vonatkozó hazai jogszabály, a HungaroControl elérhetővé tette a Mydronespace elnevezésű mobilapplikációját, amely hatékonyan segíti a drónpilóták minél alaposabb felkészülését a szabályos drónreptetésre, és támogatja a felhasználók helyzettudatosságát.

A HungaroControl tevékenységét és fejlesztéseit igazolja, hogy tavaly a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara az Év Közlekedési Vállalata díjban részesítette a társaságot a légiközlekedés területén végzett kiemelkedő tevékenységéért.

Az Európai Minőségügyi Szervezet 2020 őszén a HungaroControl ötlete nyomán bevezetett dél-kelet európai szabad légtérhasználati eljárásért minőség-innovációs díjjal jutalmazta a vállalatot.

Európa egyik legnagyobb országokon átívelő, összefüggő szabad légtere jött létre, ahol korlátozások nélkül a legrövidebb útvonalon repülhetnek a járatok Bulgária, Románia és Magyarország felett.

Idén január 28-tól a SEE FRA (South East Europe Free Route Airspace) új taggal bővült, Szlovákia is csatlakozott a szabad légtérblokkhoz – jelentette be Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.