Bő két évvel az eredetileg tervezett dátum előtt, már 2023-2024-ben bemutatkozhat a Boeing új generációs 777 típuscsaládjának áruszállító változata belsős hírek szerint. Ennek oka lehet, hogy a koronavírus-járvány miatt nagyobb potenciál van az áruszállításban, és hogy a gyártó három év múlva leállíthatja a 747-es programot.

A Leeham News szakportál saját forrásaira hivatkozva számolt be arról, hogy az amerikai gyártó a járvány miatt megcsappant kereslet miatt olyan típusváltozatok fejlesztését helyezné előtérbe, amelyre nagyobb igény mutatkozhat.

A 777X program 2013-as elindulásakor 2019-2020-ra tervezték a 9-es verziót, amely azóta 2021-re csúszott, két évvel később mutatkozott volna be a kisebb, 8-as változat, de ennek fejlesztését határozatlan időre elhalasztotta a Boeing.

Fotó: Boeing

Két évvel a 8-as után jött csak volna az új 777F, az áruszállító változat, amely a 8-asnál valamivel hosszabb, de a 9-esnél rövidebb lenne.

Az újgenerációs szélestörzsű típus nem a legszerencsésebb helyzetben lép piacra, várhatóan 2021-ben sem fogja megközelíteni az utasforgalom a 2019-es szintet. A légitársaságok folyamatosan tolják el a gépátvételek időpontját, vagy mondják le a rendeléseket, a Boeingnél idén 600 gépre szóló rendelést mondtak vissza.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az utasforgalom helyett az áruszállításban van még potenciál, mivel az előbbieknél biztosított belly cargo kapacitás még egy ideig hiányozni fog.

Ezért is dönthetett úgy a Boeing, hogy előbbre hozza az új 777F bemutatását, ha igaznak bizonyulnak a hírek.

Forrás: Boeing

Egyébként a Boeingnek nagy segítséget jelentene, ha a szerződésekért legalább az előleget be tudná zsebelni az ügyfeleitől, de a 777X gyártósort is fel tudná pörgetni ez a megoldás. A tervek szerint a soron havonta csupán egyetlen gép készül az első időszakban.

A szakportál szerint alátámasztja ezeket a feltételezéseket a Volga-Dnepr és a Boeing bíróságra került ügye: előbbi azzal vádolja a gyártót, hogy bár később akarták átvenni a megrendelt 777-es és 747-es áruszállítókat, a Boeing emiatt másnak szeretné eladni ezeket.

A per anyagából kiderül, hogy a Boeing három év múlva le akarja állítani a 747-8F gyártását.

A Leeham News szerint feltételezhető, hogy az új, vélhetően a jelenlegi 777F-nél nagyobb kapacitású 777F-ekkel akarja kiváltani az áruszállító Jumbót.