A Boeing 737 MAX-ok elhúzódó repülési tilalma miatti géphiány komoly fejtörést okoz a légitársaságoknak. Az Icelandair számára részben megoldás a 757-eseinek továbbüzemeltetése, míg a LOT-nak mindent külső forrásból, azaz gépbérléssel kell megoldania.
A 737 MAX-ok március óta tartó globális repülési tilalma nehéz helyzetbe hozta a légitársaságokat, újra és újra kitolódik a típus lehetséges visszatérésének időpontja, amely immár egyre valószínűbb, hogy az üzemeltetők jövő évi nyári menetrendjét is érinti.
A cégeknek emiatt, ha nem akarnak a növekedés üteméből visszavenni, vagy komolyabban módosítani a menetrendet, meg kell oldaniuk a kapacitások pótlását: hiszen nemcsak a már meglévő, de földön veszteglő MAX-aikat kell helyettesíteni, hanem az azóta átvenni tervezett példányok hiánya is gondot okoz.
Erre a leginkább elterjedt megoldás a repülőgépek wet-lease alapon, vagyis karbantartással, biztosítással és személyzettel együtt történő bérlése, de több cég vett bérbe hosszabb távra dry-lease alapon is repülőgépeket.
Előbbi a megoldáshoz folyamodik most a LOT is: a lengyel légitársaság a minapi bejelentése szerint négy Airbus A320-ast bérel Európa legnagyobb, keskenytörzsű repülőgépek wet-lease alapú bérbeadására szakosodott cégétől, az Avion Expresstől.
Két A320-as 2020. január közepétől, másik kettő pedig február elsejétől május 31-ig teljesíti a LOT járatait.
A tervek szerint mind a négy A320-ast Varsóba telepíti a légitársaság, belföldi és nemzetközi útvonalakon is bevetik majd őket. A lengyel nemzeti légitársaságnak nem ez az első ilyen lépése 737 MAX-gépeinek helyettesítésére: korábban több, például az indiai Jet Airways flottájából származó, használt Boeing 737-800-ast hosszabb távra lízingbe vett.
Hasonlóan cselekszik az izlandi Icelandair is, amely a CH Aviation beszámolója szerint legalább 2020 májusáig nem számít a 737 MAX visszatérésére, így a hat, jelenleg Franciaországban tárolt példánya újbóli használatba vételére.
Az izlandi cég nemrég frissített menetrendje szerint ugyancsak wet-lease konstrukcióban két Boeing 737-800-ast bérbe vesz egy meg nem nevezett cégtől, amellyel harmadik példányról is tárgyal.
Ezen felül, mivel az újonnan megrendelt MAX-ok a kiöregedő Boeing 757-esek (huszonhárom rövidebb törzsű -200-as és két nagyobb -300-as) leváltására szolgálnának, előbbi változat kivonásának ütemezését is módosítja az Icelandair.
Így újabb repülőgépek bevonása nélkül is fenntartható a hosszú- és középtávú járathálózat, még ha az átlagosan 24 éves kor körüli 757-200-asok karbantartási és üzemeltetési költségei magasabbak is, mint a váltótípusé lett volna.