A hatékony oltóanyagokról szóló hírek reményt keltők, de jövőre is súlyos anyagi veszteséggel kell szembenézniük a légitársaságoknak, és ezt nem mindegyik fogja túlélni a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) friss elemzése szerint.

Az iparág kilátásairól Brian Pearce, a háromszáz légitársaságot összefogó szervezet vezető közgazdásza újságíróknak tartott videokonferencián számolt be kedden. E szerint idén várhatóan 66 százalékkal csökken tavalyhoz képest az értékesített utaskilométerben mért teljesítmény, a kapacitás pedig 57 százalékkal lesz kevesebb.

Fotó: AIRportal.hu

A kormányok eddig 173 milliárd USA-dollár értékben támogatták a légitársaságokat, ennek fele hitel, hitelgarancia, vagy bértámogatás formájában érkezett. Felhívta a figyelmet arra, hogy az eladósodottság mértéke problémát jelent majd, a piacról szerzett forrásokat is ide számolva ugyanis 220 milliárd dollárral nőtt a cégek adósságállománya.

Pozitív jelként értékelte a szakember, hogy Oroszországban és Kínában a belföldi forgalom már visszaállt a jávány előtti szintre, becslésük szerint a kínai légitársaságok jövőre már nyereségesek lehetnek.

Összességében azonban a kilátások nem jók. Ebben az évben a cégek 118 milliárd dollárnyi veszteséget hoznak össze, jövőre pedig még csak a 2019-es szint fele, 450 milliárd dollár lesz a bevétel, és 39 milliárd dollárra csökken az összesített veszteség. Ehhez azonban az oltóanyag megléte és az ahhoz való hozzáférés is kell – tette hozzá.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Európában az IATA előrejelzése szerint idén 27 milliárd dollár körül várható a légitársaságok összesített vesztesége, amelynek mértéke jövőre 12 milliárd dollárra csökken majd.

Illusztráció. (Forrás: IATA.org)

Felhívta a figyelmet arra is, hogy számítások szerint a jövő év végéig még folytatódik a „pénzégetés” a légitársaságoknál, csak 2022-ben kezdődhet el a tartalékok újbóli gyarapodása. Addig viszont több cég kifogyhat a készpénzből, és sok közülük csődbe fog menni újabb támogatás nélkül.

Az IATA ezért a múlt héten jelezte: újabb 70-80 milliárd dollár értékű támogatásra van szüksége a légitársaságoknak.

A Wizz Air és a Ryanair is jelezte, az IATA korábbi becsléseivel szemben (amelyek 2024-es teljes visszaépülésről szóltak) úgy látják, már jövő nyáron, vagy 2022-ben elérhetik a 2019-ben felkínált ülőhelyek számát.

Az AIRportal.hu ezt érintő kérdésére válaszolva Brian Pearce azt is elmondta, hogy nagyon nagy az igény a hátizsákos utazások iránt, így az árérzékeny turistákat a fapadosok könnyedén ki tudják majd szolgálni, de a gyűjtő-elosztó központok ugyanolyan fontosak lesznek.

Az IATA szintén most zajló éves közgyűlésén jelentette be Alexandre de Juniac, hogy jövő év március végén távozik a szervezet elnök-vezérigazgatói posztjáról, helyét Willie Walsh, az IAG idén leköszönt főnöke veszi át 2021. április elsejétől.

Alexandre de Juniac 2016-óta vezette a légitársaságok ernyőszervezetét, korábban az Air France-KLM vezérigazgatói pozícióját töltötte be.