Az olasz állam 3 milliárd eurós befektetéssel létrehozta az új Alitaliát, amely 100 repülőgéppel és becslések szerint 4-5 ezerrel kevesebb dolgozóval fog működni hosszabb távon.
Az AGI Italia olasz hírügynökség jelentése szerint az állam szerepvállalásával létrehozott új vállalat elnöke a Poste Italiane korábbi vezetője, Francesco Caio, vezérigazgatója pedig a Emirates-től érkező Fabio Lazzerini lett. Ezt Giuseppe Conte miniszterelnök jelentette be.
A következő lépés az üzleti terv összeállítása lesz, ezt követően küldik el jóváhagyásra az EU versenyjogi hatóságaként működő Európai Bizottságnak (EB) az ügyletet.
Bár korábban az unió aggodalmát fejezte ki az új Alitalia megalapítása miatt, az AGI jelentése szerint az EB kéréseinek megfelelően minden tevékenységet átvisznek az új társaságba, és nem lesz jogfolytonos a működés.
Mint arról korábban beszámoltunk, az EB elvárja, hogy vagy minden tevékenységet vigyenek át az új társaságba, vagy a régi céget szüntessék meg, és csak az új maradjon meg. A lényeg, hogy éles különbség legyen a kettő között, amely a flotta méretében és a dolgozók, útvonalak számban is megjelenik.
Ezzel párhuzamosan továbbra is folyik az olasz állam által nyújtott két hitelcsomag szabályosságának vizsgálata. Itt is megvan az esély arra, hogy az unió visszafizetteti az összesen 1,3 milliárd eurónyi támogatást, ezt szeretnék az olaszok elkerülni.
Az üzleti tervről egyelőre keveset tudni. Az új cég, az Alitalia TAI (Trasporto Aereo Italiano) 2022-ben, vagy 2023-ban lehet nyereséges. A ch-avation olasz forrásokra hivatkozva azt írta, a szakszervezetek nagyon szkeptikusak és 4-5 ezer fős létszámleépítést sem tartanak elképzelhetetlennek.
Szintén az AGI híre szerint a Ryanair bejelentette, ahogy eddig minden, a versenytársainak nyújtott állami támogatást, úgy ezt is meg fogja támadni az EB-nél.