Sok légitársaság meghajolt a Kínai Népköztársaság akarata előtt, és az ország részeként tünteti fel egy ideje Tajvant. Ez azonban nem tetszik utóbbinak, ezért a közlekedési miniszter bejelentette, hogy reptéri szolgáltatások korlátozásával büntetnék a cégeket.

Újabb fejezetéhez érkezett a kínai-kínai vita, azaz a Kínai Népköztársaság és Tajvan, hivatalos nevén Kínai Köztársaság közötti feszültség gazdaságdiplomáciai kötete.

Ezúttal a kevés ország által elismert, bár de facto független Tajvan közlekedési minisztere jelentette be az aerotelegraph.com szerint, hogy megbüntetnék a hozzájuk repülő azon külföldi légitársaságokat, amelyek Kína kérésére kínai területként hivatkoznak rájuk.

A tajvani tárcavezető a kínai kérésnek eleget tett légitársaságokat azzal fenyegeti, hogy például az utashíd-használat letiltásával, valamint értékes reptéri résidők elvételével büntetnék őket.

Búcsút inthetnek a tajvani utashidaknak a Kína előtt meghajló légitársaságok? (Forrás: Twitter)

Azokat a cégeket viszont, amelyek ellenállnak Kína akaratának, például az illetékek csökkentésével jutalmaznák a miniszter közlése szerint.

Az összefoglaló emlékeztet arra, hogy kevés jelentős, európai és amerikai céget érint közvetlenül a fenyegetés: csak az Air France, a KLM, a Turkish, az Emirates, az Air Canada és a United repül Tajvanra, a többiek code-share megállapodásokkal viszik utasaikat.

Érdekesség és kissé abszurd az ügyben, hogy az ausztrál Qantas is kínai területként tünteti fel Tajvant, bár saját járatot nem tart fenn, hanem épp a tajvani China Airlines-szal code-share megállapodásban juttatja el utasait a vitatott területre.

Amint arról beszámoltunk, a Kínai Népköztársaság (a szárazföldi Kína) a közelmúltban hivatalosan is megkért több mint negyven külföldi légitársaságot, hogy Tajvant, Makaót és Hongkongot Kína részeként tüntesse fel a foglalási rendszereiben, előbbit például „Tajvan, Kína” vagy „Kína, tajvani régió” módon.

Ennek eleget is tett az Emirates-től és a Turkish Airlines-tól a Lufthansán, az Air France-on és a British Airways-en át az Air Canadáig számos cég. A nagy amerikai légitársaságok, az American, a United és a Delta trükkhöz folyamodtak: vagy eltüntették az országjelzést minden kínai és tajvani célállomásról, vagy csak az utóbbiakról. Ez persze nem tetszett Kínának, amely elégedetlenségét fejezte ki a félmegoldás miatt.

Egyébként a diplomáciai villongás a két terület között 1949 óta tart, amikor a kommunista forradalom és a polgárháború után Tajvan szigetére menekült az 1912-ben megalapított kínai köztársasági kormány.

A szovjet érdekszférába került szárazföldi rész, a Kínai Népköztársaság máig fenntartja az igényét az önnálósult szigetre.