Az Európai Parlament (EP) megszavazta, hogy a 2022/23-as téli menetrendi időszakban 75 százalékra emelik a repülőtéri résidőhasználat küszöbértékét, a 2023-as nyári menetrend kezdetétől pedig visszaáll a 80 százalékos követelmény.

Az Európai Parlament szerint a mostani döntés kijelöli az utat a fokozatos visszatérés felé az uniós repülőtereken a résidő-kiosztásra vonatkozó “használd vagy elveszíted” szabályokhoz.

A 80/20-as résidő-szabályozás előírja, hogy a légitársaságoknak a kapacitáskorlátokkal működő, úgynevezett szabályozott uniós repülőtereken legalább 80 százalékban ki kell használniuk az általuk birtokolt résidőket ahhoz, hogy a következő időszakban ne veszítsék el őket.

Ezt a járvány miatt 2020 márciusától 2021 márciusáig gazdasági és környezetvédelmi szempontok miatt felfüggesztették, azért, hogy az egyébként is nehéz pénzügyi helyzetbe került légitársaságoknak ne kelljen utasok nélkül vagy nagyon kis kihasználtsággal “szellemjáratokat” üzemeltetniük a résidők megtartása érdekében.

A 2021-es nyári menetrend kezdetétől a küszöbértéket fokozatosan emelték vissza, az idei nyári menetrendben már 64 százalék volt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A mostani döntés szerint a 2022. október 30-tól kezdődő téli menetrendben a légitársaságoknak az általuk birtokolt fel- és leszállási résidők 75 százalékát kell kihasználniuk, a 2023-as nyári menetrend kezdetétől pedig visszaáll a 80 százalékos követelmény.

A hatálybalépéshez az Európai Tanácsnak is jóvá kell hagynia a döntést.

Frissítés: szerdán az Európai Tanács arról tájékoztatott, hogy az uniós tagállamok állandó brüsszeli nagykövetei jóváhagyták a döntést. Az Európai Unió Tanácsa hivatalosan várhatóan a jövő héten dönt a most elért megállapodás hatályba léptetéséről. (MTI)

Fotó: AIRportal.hu

Az EP határozata értelmében ugyanakkor kivételek is bekerültek a szabályozásba, például járványügyi vészhelyzetek, természeti katasztrófák vagy a légiközlekedést megzavaró, jelentősebb politikai zavarok (pl. ukrajnai háború) következményeként ha a légiforgalom a 2019-es adatokhoz képest két egymást követő héten keresztül 80 százalék alá esik vissza, a küszöbérték csökkenthető.

A repülőterek lobbiszervezete, az ACI szűkös repülőtéri kapacitások hatékony kihasználása érdekében amellett érvelt, hogy már a 2022/23-as téli szezonra állítsák vissza a 80/20-as szabályt, míg a légitársaságok érdekeit képviselő Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 70/30-as érték bevezetését szorgalmazta, környezetvédelmi szempontokkal indokolva.