A Stelia Aerospace átadta az Airbus repülőgépgyárnak az A330-as típus alapjaira épülő, új Beluga XL szállítógép hatalmas cargoajtaját.
Az óriási szerkezetet Stelia Aerospace Rochefortban működő üzeme készítette és a hidraulikus és elektromos rendszerekkel felszerelve szállították le Toulouse-ba.
Az alkatrészgyártó előzőleg már több speciálisan a Beluga XL-hez legyártott egyedi alkotóelemet átadott már az Airbus részére, például a kupolának hívott hatalmas héjszerkezetet, ami a repülőgép rakterét alkotja, valamint a gép komplett orr részét.
A 10 méter hosszú, 8 méter magas és 3,1 tonna tömegű ajtót – mely az Európában valaha gyártott legnagyobb repülőgép-ajtó – közúton szállították Toulouse-ba – a Flightglobal információi szerint.
A programot 2014-ben indította el az Airbus, az első példány felszállását 2018 közepére tervezi az európai gyártó, forgalomba állítása pedig 2019-ben várható.
Az Airbus 2019-től kezdődően fokozatosan cseréli le régebbi A300-600ST repülőgépeit az új Beluga XL gépekre.
Nagyobb méret, nagyobb teherbírás, hosszabb hatótáv
A Beluga XL törzshossza 63,1 méter lesz, mely 6,95 méterrel nagyobb az elődjénél, csaknem másfél méterrel nő a rakteret alkotó kupola átmérője 8,8 méterre.
Az új generációs szállítógép szárnyfesztávja 60,3 méter lesz, mely tizenöt és fél méterrel haladja meg az A300-600ST fesztávját, magassága pedig 1,6 méterrel 18,9 métere nő.
A Beluga XL maximális felszállótömege (MTOW) 227 tonna, mely 72 tonnával haladja meg a Beluga hasonló adatát.
A Beluga XL maximum 52 tonnás szállítmányt 4 000 kilométerre képes eljuttatni közbenső leszállás nélkül, míg az elődje csak 2 889 kilométert volt képes megtenni 40 tonnás rakománnyal.