Egy friss rendelet értelmében a korábban már környezetvédelmi alapúvá alakított teher a legjobb kategóriában olcsóbbá, míg a legrosszabb esetén drágábbá válik.
Megjelent a február 28-án este kiadott Magyar Közlönyben egy kormányrendelet, amely szerint a tavaly bevezetett légiközlekedési extraprofit-adó ismét változik, március 1-jei hatályba lépéssel. Ősszel már volt egy módosítás, amikor károsanyag-kibocsátás alapúvá és háromkategóriássá módosították a terhet, amint arról mi is beszámoltunk.
Az újabb változás szerint európai utaknál ha a repülőgéptípus egy székre vetítve 10,5 kilogrammnál kisebb kibocsátási értékkel rendelkezik, akkor az adó utasonként 1600 forint az eddigi 2700 helyett, a középső kategóriában nem változik a 3900 forintos teher, míg a 17,5 kilogramm vagy annál magasabb értéknél 6200 forint lesz az eddigi 5100 helyett.
Az EU tagállamai mellett e körbe tartozik Albánia, Andorra Bosznia-Hercegovina, Észak-Macedónia, Izland, Koszovó, Liechtenstein, Moldova, Monaco, Montenegró, Nagy-Britannia és Észak-Írország, Norvégia, San Marino, Svájc, Szerbia és Ukrajna.
A fenti országokon kívüli célállomások esetében hasonló módon változnak az utasonkénti összegek: az első kategóriában 3900 forint a korábbi 6800 helyett, a középsőben marad 9750 forint, míg a legkedvezőtlenebb emissziós érték esetén 15 600 forint a 12 700 helyett.
A károsanyag-kibocsátási érték kiszámítása is módosul: ahogy ősszel megírtuk, ennek az alapja eddig az Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) adatbázisa volt, mostantól azonban a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) hajtómű kibocsátási adatbázisában (ICAO Engine Emissions Databank) meghatározott fel- és leszállási ciklusban átlagosan elégetett üzemanyag mértékének, a hajtóművek számának és a kibocsátási érték szorzatából vezetik let az egy ülésre jutó értéket.
Mint ismert, a kormány 2022 júniusában vezette be az akkor még extraprofit-adónak nevezett különterhet, amely a légitársaságokat illeti, de a földi kiszolgáló cégeknek kell beszedniük és befizetniük.