Megtalálták a China Eastern Airlines hétfőn katasztrófát szenvedett Boeing 737-800-asának egyik adatrögzítőjét, a kínai hatóság közölte azt is, hogy a pilóták nem jelentettek vészhelyzetet vagy rendellenességet a légiforgalmi irányítás felé.

A kínai hatóság képviselője később azt is közölte, hogy a pilótafülkében zajló kommunikációt és hangjelzéseket rögzítő (Cockpit Voice Recorder – CVR) készüléket találták meg, amelyet Pekingbe szállítanak a további vizsgálatok elvégzése céljából.

A repülési és a gép műszaki paramétereit rögzítő Flight Data Recordert (FDR) még keresik.

A közösségi médiában megjelent felvételeken a készülék memóriamodulját tartalmazó egység látható, amely leszakadt a berendezésről, de komolyabb külső sérülés nem látható rajta.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hatóság friss közlése kitér arra, hogy a pilóták és a légiforgalmi irányítás közötti rádióforgalmazás felvételein nem hallható semmilyen, a baleset okaira utaló részlet a repülőgéppel fenntartott kapcsolat megszakadásáig.

A pilóták nem jelentettek vészhelyzetet, és a repülés korábbi szakaszában sem számoltak be semmilyen rendellenességről. Az időjárási körülmények alkalmasak voltak a repülésre.

A hatóság közlése szerint a járat kapitánya 6709, az első tiszt 31 769 repült órával rendelkezett, emellett még egy 556 órás tapasztalattal rendelkező pilóta is hajózó személyzet tagja volt.

A pilóták mindegyike rendezett családi körülmények között élt, vélhetően ezt a médiában megjelent szabotázzsal vagy öngyilkossággal kapcsolatos spekulációk miatt emelte ki a hatóság.

Amint korábban megírtuk, a China Eastern Airlines belföldi útvonalon közlekedő, B-1791 lajstromjelű, Boeing 737-89P (WL) típusú és kevesebb mint 6 éves repülőgépe egy hegyvidéki, erdős területen zuhant le a dél-kínai Kuanghszi tartományban hétfőn. A légicég MU 5735 számú járatát teljesítő gép Kunmingból Kantonba (Kuangcsou) tartott, fedélzetén 123 utas és 9 fős személyzet utazott, túlélőket nem találtak.

A flightradar24.com járatkövető alkalmazás adatai szerint a gép 29 100 láb (8870 méter) utazómagasságon repült, majd hirtelen rendkívül meredek süllyedésbe kezdett, és alig több mint 2 perc alatt a földnek csapódott.

A baleset abban a térségben történt, ahol a Kantonba érkező járatok megkezdik az utazómagasságról történő süllyedést a célreptér megközelítéséhez.

A Twitterre felkerült biztonsági kamerás felvételek alapján a repülőgép szinte függőlegesen zuhant le, de a földnek csapódás előtt még nem égett.

Később a Flightradar24 járatkövető oldal közzétette a rendszerük által rögzített repülési adatokat a járat utolsó 150 másodpercéről. Ez azt mutatja, hogy a repülőgép az eseménytelen, vízszintes, utazómagasságon történő repülést követően UTC idő szerint (óra:perc:másodperc) 06:20:43 és 06:20:59 között megkezdte a rendkívüli mértékű süllyedést (a vészhelyzeti süllyedési mértéknek is többszörösét érte el ez az érték – szürke vonal az ábrán), majd sikerült lassítani a magasságvesztést, amely 06:22:00-kor 7400 láb magasságnál meg is állt, és rövid időre a gép emelkedni is kezdett 8600 lábig.

Ezt követően a földnek csapódásáig (az ábrán az utolsó jel vételéig) folytatódott a meredek süllyedés (zuhanás), első szakaszában a repülőgép földhöz viszonyított sebessége folyamatosan csökkent, majd hirtelen emelkedni kezdett (sárga vonal).

Az MU5735 számú járat utolsó 150 másodpercében rögzített repülési adatok. Magasság (kék), Süllyedés/emelkedés mértéke (szürke), Földhöz viszonyított sebesség (sárga). (Forrás: fr24.com)

A légitársaság a katasztrófát követően azonnali hatállyal, határozatlan időre földre parancsolta az összes megmaradt Boeing 737-800-as repülőgépét.

A China Eastern Airlines 109 darabbal rendelkezik, a világ hatodik legnagyobb légitársasága egyébként Kínával együtt nagyon jó biztonsági szinten van. Az országban legutóbb 2010-ben volt halálos kimenetelű baleset kereskedelmi járatot teljesítő utasszállító géppel, amikor a Henan Airlines Embraer E190-ese 96 emberrel a fedélzetén a jicsuni repülőtér megközelítése közben, rossz látási viszonyoknál lezuhant, 44-en haltak meg.

Utasszállító repülőgépet érintő, sok halálos áldozattal járó katasztrófa a világban legutóbb 2021 januárjában történt, akkor az indonéz Sriwijaya Air Boeing 737-500-asa zuhant tengerbe nem sokkal a jakartai felszállása után.