Elkezdődött a HungaroControl egyik legnagyobb fejlesztése: a következő fél évben teljesen megújulnak a cég léginavigációs és hangkommunikációs rendszerei. Az éjszakai zökkenőmentes átállás után a légiforgalmi irányítók mától ideiglenesen a korábbi szükséghelyzeti központból dolgoznak.
Újabb jelentős beruházást valósít meg HungaroControl, így a szakemberek továbbra is Európa egyik legkorszerűbb irányítóközpontjából gondoskodnak a repülés biztonságáról – közölte lapunkkal a vállalat.
Frissül a MATIAS légiforgalmi irányító szoftver és a Frequentis hangkommunikációs rendszer is, amelyeket az elmúlt hét évben folyamatosan, a nap 24 órájában használtak.
Megújulnak még az ezen rendszerekhez tartozó hardverek, hálózati eszközök és kábelezések is.
Ezek a berendezések a 2012-ben átadott új épületben vannak, innen a légiforgalmi irányítást hétfőről keddre virradó éjjel átköltöztették a kényszerhelyzeti központba, a felújítás ideje alatt onnan nyújtják majd az irányítók a szolgáltatást.
Bajkó Gábor, a HungaroControl műszaki üzemeltetési és fejlesztési osztályvezetője az átállás utáni sajtóbejáráson azt mondta, október 15-én indul a munkaterem átalakítása és a rendszerek frissítése, ami várhatóan fél évig tart majd. A beruházásra bizonyos uniós és kiberbiztonsági előírások miatt is szükség van.
A HungaroControl azért is időzítette a téli időszakra ezt a munkát, mert az alacsonyabb forgalmat a kényszerhelyzeti központból is ki tudják szolgálni.
A korszerűsítés során 55 munkaállomás újul meg, több mint 500 kilométer vezetéket és több ezer hardverelemet cserélnek ki.
A munkaállomások áttervezésekor az irányítók által kért módosításokat is végrehajtják, az asztallapok magasságát például már álló munkavégzéshez is be lehet majd állítani – ismertette Bajkó Gábor.
A 2015 óta szükséghelyzeti központként működő helyszínt az elmúlt hónapokban teljes egészében felkészítették a mindennapos, zavartalan üzemre, ezt egy alaposan megtervezett főpróbán is tesztelték.
Az elmúlt éjszaka folyamán végzett átállás zökkenőmentesen, gyorsan és észrevétlenül zajlott, így a léginavigációs szolgáltatásban egy pillanatnyi kiesés sem volt.