Az esetre nem derült volna fény, ha a francia légiforgalmi irányítással időben felvették volna a kapcsolatot, így viszont kivizsgálták az ügyet. A kapitány szerint kommunikációs hiba volt, a vizsgálat alapján azonban elaludt a járat teljesítése közben.
A Corriere Della Sera jelentése szerint az eset még május elején történt, az ITA Airways 609-es, New York és Róma közötti járatán. Az EI-EJP lajstromú Airbus A330-200-as Fiumicino felé tartott, amikor belépett a francia légtérbe, de a marseille-i irányítóközponttal nem vette fel a kapcsolatot.
A légiforgalmi irányítók hiába hívták a pilótákat, egyikőjük sem válaszolt, ezért az ilyenkor szokásos eljárásnak megfelelően riasztották a francia légierőt, hogy a vadászgépek közelítsék meg az A330-ast. Erre végül nem került sor, mert a pilóták később válaszoltak az irányítás hívására, majd a járat folytatta útját Rómába.
Azt a későbbi nyomozás tárta fel, hogy az incidens idején az első tiszt a szabályokat betartva a pilótafülkében aludt, a kapitány pedig rádióhibára hivatkozott, bár a belső vizsgálat nem talált semmilyen hibára utaló jelet a készüléken.
Az ITA szakemberei szerint a kapitány egyszerűen elaludt egy rövid időre. A gépet a robotpilóta vezérelte, de mivel az első tiszt szabályos pihenőn volt, a kapitány szunyókálása a biztonsági szabályok súlyos megsértését jelenti.
A légitársaság ezért a belső vizsgálat alapján elmarasztalta a kapitányt, majd elbocsátották állásából, ugyanakkor a cég közleménye szerint a járat és az utasok nem voltak veszélyben.