Megkezdte a UPS első modernizált A300-as áruszállító repülőgépének tesztelését az Airbus, a hatósági engedélyek kiadására várhatóan 2020 első negyedévében kerül sor.

Az európai repülőgépgyártónak kevesebb mint két és fél év alatt sikerült a koncepciótól a megvalósítás fázisába juttatni a United Parcel Service (UPS) Airbus A300F4-622R típusmegjelölésű repülőgépeinek modernizálási projektjét.

A szerződés értelmében az Airbusnak úgy kell korszerűsítenie az amerikai áruszállító vállalat 52 darab gépét, hogy azok legalább a 2030-as évek közepéig kereskedelmi forgalomban tarthatók legyenek.

Fotó: AIRportal.hu

A nagy volumenű fejlesztés a Honeywell Primus Epic avionikáján alapul.

Egyebek mellett RDR-400-as időjárási radart, földközelség jelző rendszert, valamint nagyméretű, a pilótafülke szinte összes analóg műszerét, illetve elavult CRT monitorát pótolni képes nagyfelbontású LCD kijelzőket szerelnek be a koros A300-asokba.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az összeállított csomag révén a UPS A300-asainak szinte teljes pilótafülkéjét kicseréli az Airbus, megújulnak a tartalék műszerek is, és digitális keretek közé terelik a kommunikáció szöveges adattovábbításon alapuló részét is, amin keresztül a légitársaság központja tartja a kapcsolatot a pilótákkal — írja az ATW Online.

Ezen felül a háttérben folyamatosan működő fedélzeti számítógépet is újra cserélik a szakemberek. Az eredeti berendezés memóriája olyan kicsi, hogy abban csak az USA légterére vonatkozó adatok fele fért el, ezzel szemben az új már a globális adatbank egészével rendelkezik.

A minél gyorsabb teszteléshez és hatósági engedélyeztetéshez a megrendelő maximum kilenc hónapra az egyik A300-asát is az Airbus rendelkezésére bocsátotta.

Az átalakítások végeztével a gép szeptember 12-én emelkedett először a levegőbe Toulouse-ban, a teszteléssel pedig azóta sem akadtak nagyobb gondok, így a programra az 51 további teherszállító átalakítása előtt már csak a hatóságok kell, hogy rábólintsanak.

Erre várhatóan legkésőbb 2020 első negyedévében kell, hogy sor kerüljön, az Airbus szakemberei februárig tervezik az összes teszt elvégzését. A sikeres tanúsítás után a tesztgép visszaáll kereskedelmi forgalomba.

A UPS Airbus A300-600 flottájának átlagéletkora az internetes adatbázisok szerint 16,8 év, a repülőgépeket 2000 és 2006 között vette át a légitársaság.

A csomagküldő cégek üzleti modelljének adottságai miatt a flotta korosabb repülőgépei is viszonylag kevés repült órával rendelkeznek. Ez lehet a magyarázat arra, hogy megéri modernizálni a 15-20 éves gépeket, hogy még akár 10-15 évig repülhessenek.

A klasszikus és a korszerűsített A300-as pilótafülke. (Forrás: Airbus)

Mint arról beszámoltunk, a UPS-nél nem kizárólag az A300-asokra, hanem a Boeing 757-es és 767-es teherszállító gépekre is jelentős modernizáció vár, hogy még hosszabb ideig szolgálatban maradhassanak. Az első módosított 757-es — sikeres — tesztelése tavaly áprilisban kezdődött.

A rivális FedEx a közelmúltban jelentette be, három év alatt két klasszikusnak számító repülőgéptípust is nyugdíjba küld flottájából.

A kivonási hullámban elsőként a még megmaradt három Airbus A310-300F távozik a FedEx flottából az idei év végeztével, ezek átlagéletkora 32 év. Ennél valamivel később tűnnek el majd el a McDonnell Douglas MD-10F gépek, amelyekből a -10-es variánsoktól 2021 májusáig, míg a nagyobb -30-asoktól 2022 májusáig vesz búcsút a FedEx. A fedEx MD-10-10 és -30 flottájának átlagéletkora 41,1 év. A cégnél mindkét típust modern Boeing 767-300F-ekkel pótolják.