Noha még nem minősül hivatalos programindításnak, a Boeing projektirodát hozott létre a piac által 797-esnek nevezett, új generációs, közepes méretű és hatótávú tervezett típusának.
További döntések még előttünk állnak, ez nem jelenti a program elindítását – mondta Kevin McAlliester, a Boeing polgári repülőgépekért felelős vezetője, amikor bejelentette, hogy projektirodát hoznak létre az új közepes repülőgéptípus további vizsgálatára. Az aero.de cikke szerint ezt a munkavállalóknak küldött hétfői üzenetben közölte.
A projektirodát a 787-es program vezetője, Mark Jenks irányítja, a feladat, hogy vizsgálják meg a „797”-es megvalósíthatóságát.
A Boeing lényegében felhagyta a 7-9000 kilométeres hatótávval rendelkező, 200 utasnál valamivel többet szállítani képes típusok szegmensét, amikor 2004-ben befejezte a 757-esek gyártását. Mivel azonban mutatkozik igény egy ilyen, a 737-esek és a 787-esek közötti, az úgynevezett „piac közepét” (middle of the market) jelentő, részben az eredeti 767-esek feladatait is ellátó repülőgép iránt, az elmúlt években sokszor egyeztetett a légitársaságokkal.
Mint megírta lapunk, nagyjából körvonalazódott is egy tervezett új generációs típus: kétféle változatban képzeli el a Boeing a szélestörzsű gépet, mintegy 9000 kilométeres hatótávra lennének képesek, 225-270 utas közötti befogadóképességgel (a nagyobb méretűnek némileg kevesebb hatótávja volna).
Az elképzelés iránt érdeklődik a United is, bár a közelmúltban hangsúlyozták, hogy az Airbus A321neo helyettesíthetné a 757-eseket, ez azonban csak az igényeik 90-95 százalékát fedné le.
A Boeing négyezer új közepes méretű repülőgépre lát piacot, és a „797”-es lehetne szerintük a 737-eseket majd leváltó új keskenytörzsű típus technológiai próbája. Ugyanakkor a 15 milliárd dollárosra becsült fejlesztési költség jelentős rizikót képvisel szakértők szerint – emlékeztet a flightglobal.com, hozzátéve, hogy a Boeing vezetősége még nem tűnik elszántnak a program beindítására.
A Boeing szerint, ahogy az idén nyáron a képviselői beszéltek erről, egy ilyen új közepes méretű típus bár szélestörzsű volna, de az új technológiáknak köszönhetően egy keskenytörzsű gazdaságossági mutatóit hozná. Ha valóban elindítják a programot, akkor 2025-ben állhatna forgalomba a „797”-es, és a gyártó vizsgálata szerint több új, még nem kiszolgált útvonalat is megnyithatnak vele a légitársaságok.
Az Airbus szkeptikus a koncepcióval szemben, szerintük nem hozhatja egy hosszú keskenytörzsű hatékonyságát a szélestörzsű szerkezet. Úgy vélik az A321neo sikere bizonyítja, hogy ez a gépük a „piac közepe”, a közepes méretű típus, illetve a megnövelt hatótávú változata, az A321LR képessége is jelentős előnyökkel jár a légitársaságoknak. De készülnek arra is, hogy még tovább nyújtsák a törzset, új szárnyakkal és hajtóművekkel lássák el, ezt a koncepciót A321plus-nak is nevezik.